• Anonym (Hanna)

    Han lagar mat till sig själv

    Det händer ibland att min sambo lagar mat bara till sig själv då han är köttätare och jag är vegetarian. Vi har ett barn som kan äta kött med honom så det blir att de två äter. det är middagstid så inte något extramål eller när jag inte är hemma. Jag har också varit på jobb , hämtat och är hungrig. 


    det händer inte jätteofta men har ändå hänt ett antal gånger . han lagar inget alternativ till mig .

    det skulle aldrig falla mig in att stå och laga något som inte han kan äta av . jag lagar alltid mat till hela familjen när jag lagar. 


    överrreagerar jag som blir väldigt ledsen och arg av det här?
    när jag påpekar det så säger han att det är besvärligt att jag inte äter kött. Allt skulle va enklare om jag år kött menar han.

  • Svar på tråden Han lagar mat till sig själv
  • Anonym (A)
    beli skrev 2024-05-15 08:49:53 följande:
    Att kött är det mest hälsosamma? :D Källa på det, tack!
    Varierad kost är nyttigast. Uteslutning man kött får man inte i sig alla nödvändiga näringsämnen utan kosttillskott eller näringsberikad mat vilket leder till bristsjukdomar.

    Att behöva komplettera med kosttillskott är ett tecken på en problematisk kosthållning. Tror det räcker så.

    www.1177.se/Vastra-Gotaland/liv--halsa/ata-for-att-ma-bra/bra-att-veta-om-naring/
  • Anonym (Linus)

    Skulle personligen aldrig kunna vara tsm med en vegetarian så jag förstår din man. Ska du hålla på att krångla med mat så är det ditt problem. 

  • beli
    Anonym (Hjalp honom pa traven. Det ar SVART for oinsatta.) skrev 2024-05-15 12:57:59 följande:

    Jag gissar att det är okunskap som ligger bakom. Han vet helt enkelt inte VAD han ska laga. Den som är vegetarian måste ha fullgod kost och för någon som är oinsatt kan det vara svårt.


    Hade en ung tjej som åt hos oss varje helg under flera månader. Det var ett helvete rent ut sagt att försöka få till god, varierad och näringsriktig mat åt henne, för mig som var helt oinsatt. Jag googlade timtals och provlagade otaliga rätter för att försöka få till det. Dubbelt jobb för mig eftersom ingen annan i familjen tyckte om bönor, linser, kikärtor eller ens kokosmjölk (som det skulle vara i vissa rätter), så jag fick helt enkelt laga två helt olika rätter vid varje måltid (en till familjen och en till henne). Nuförtiden är det inga problem för mig att bjuda vegetarianer, då jag har sparat de mest lyckade recepten från den perioden, men det var som sagt ett helvete för mig på den tiden då det begav sig.


     


    Jag tror inte att din sambo avsiktligt skiter i att laga mat till dig. Han VET helt enkelt inte VAD han ska laga. Vad ger han till dig om de ska ha kött, sås och potatis (som han såklart vet hur man tillagar)? Slänger på en grönsaksbiff, som med tiden skulle bli uttjatat för dig.


    Jag skulle råda dig att guida honom istället för att vara besviken. Tala om vad du vill, t ex. att när han lagar X så vill du att han slänger på en grönsaksbiff till dig och lagar han Y så skulle du vilja ha böngryta till istället för kött. Lär honom ett par enkla rätter (t ex. böngryta och linsgryta) och frys in i portionsförpackningar. Då kan han ta fram och värma "rätt" rätt vid varje måltid han är ansvarig för. Jag tror också att efter en tid kommer det att bli lättare för honom när han blivit lite mer varm i kläderna s a s. kombinerat med dina klara instruktioner (vad som passar till vad).


    Det låter på ditt inlägg som om du blandar ihop vegetarian och vegan - vilket påfallande många gör. Vegetarianer äter ägg, ost och annat som inte kräver t.ex. kokosmjölk som du nämner. Om tjejen var vegan så förstår jag att det blev krångligt för en oinsatt. Om hon var vegetarian så slet du förgäves.
  • beli
    Anonym (A) skrev 2024-05-15 17:58:22 följande:
    Varierad kost är nyttigast. Uteslutning man kött får man inte i sig alla nödvändiga näringsämnen utan kosttillskott eller näringsberikad mat vilket leder till bristsjukdomar.

    Att behöva komplettera med kosttillskott är ett tecken på en problematisk kosthållning. Tror det räcker så.

    www.1177.se/Vastra-Gotaland/liv--halsa/ata-for-att-ma-bra/bra-att-veta-om-naring/
    Påståendet var att kött är nyttigast, inte att varierad kost är nyttigast. Jag svarade på påståendet att kött är nyttigast, vilket inte stämmer.

    Havregrynsgröt med mjölk och ett par kokta ägg ger i princip allt man behöver. Och det (bl.a.) äter jag som vegetarian.

    Som jag skrivit tidigare i tråden så är jag blodgivare med goda värden. Jag har inga bristsjukdomar. Hoppas nu nån här kan ta det till sig och inse att vegetarianism i sig inte är dåligt alls.
  • Anonym (Också anonym)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-05-10 17:18:01 följande:
    Han lagar mat till sig själv

    Det händer ibland att min sambo lagar mat bara till sig själv då han är köttätare och jag är vegetarian. Vi har ett barn som kan äta kött med honom så det blir att de två äter. det är middagstid så inte något extramål eller när jag inte är hemma. Jag har också varit på jobb , hämtat och är hungrig. 


    det händer inte jätteofta men har ändå hänt ett antal gånger . han lagar inget alternativ till mig .

    det skulle aldrig falla mig in att stå och laga något som inte han kan äta av . jag lagar alltid mat till hela familjen när jag lagar. 


    överrreagerar jag som blir väldigt ledsen och arg av det här?
    när jag påpekar det så säger han att det är besvärligt att jag inte äter kött. Allt skulle va enklare om jag år kött menar han.


    När jag såg rubriken, tänkte jag: - vad otrevlig han är! Varför lagar han inte mat till hela familjen när han ändå lagar mat?


    Men sedan läste jag ditt inlägg. Du berättar att du inte vill äta all form av mat utan går på en frivillig specialdiet utan särskild orsak. Då förstår jag din sambo.

    Din sambo har ju rätt. Det är du som är petig med maten och inte vill äta det han lagar, och då lagar han förstås inte det till dig för då skulle det ju bara gå till spillo. Om du åt normalt, skulle han så klart laga mat så att det räckte till dig också. Men du kan inte kräva att han skall laga två olika maträtter bara för att du väljer att inte äta det som han brukar laga.

    Sluta vara kinkig, börja ät ordentligt och ta emot den mat han lagar. Kött är bra för dig. 

  • Anonym (skräp)
    beli skrev 2024-05-15 08:49:53 följande:
    Att kött är det mest hälsosamma? :D Källa på det, tack!
    Äter man inte kött får man protein och b12brist.
  • Anonym (A)
    beli skrev 2024-05-16 09:49:12 följande:
    Påståendet var att kött är nyttigast, inte att varierad kost är nyttigast. Jag svarade på påståendet att kött är nyttigast, vilket inte stämmer.

    Havregrynsgröt med mjölk och ett par kokta ägg ger i princip allt man behöver. Och det (bl.a.) äter jag som vegetarian.

    Som jag skrivit tidigare i tråden så är jag blodgivare med goda värden. Jag har inga bristsjukdomar. Hoppas nu nån här kan ta det till sig och inse att vegetarianism i sig inte är dåligt alls.
    För att förtydliga - Att äta kött i förhållande till att inte äta kött är nyttigast om det inte framgick.

    Ditt förslag på kosthållning låter inte bra. Många vegetarianer får kämpa med näringsintaget eller äta kosttillskott för att inte få bristsjukdomar. Det problemet undviks lätt genom att inkludera kött i kosten och i övrigt variera.

    Om du vill köra på din grej då gör det. Ingen hindrar dig. Men det finns bättre alternativ på kosthållning. 
  • Anonym (I)
    Anonym (skräp) skrev 2024-05-16 15:02:50 följande:
    Äter man inte kött får man protein och b12brist.
    Du är inte påläst. Protein finns i många vegetariska alternativ också. Så det är inga problem att få isig. b12 finns i mejeriprodukter eller annara kan man ta tillskott av det 
  • Anonym (skräp)
    Anonym (I) skrev 2024-05-16 18:39:03 följande:
    Du är inte påläst. Protein finns i många vegetariska alternativ också. Så det är inga problem att få isig. b12 finns i mejeriprodukter eller annara kan man ta tillskott av det 
    Jag är väldigt påläst eftersom jag måste injencera b12 pga malabsortion. Man kanske inte tål mejeriprodukter? Dessutom behöver man få i sig oerhörda mängder för att komma upp i de nivåer som behövs.
    i mjölk tex finns 0,5 ug b12, i ägg 1,1 ug, nötkött 2,6 ug. Dessutom finns inte biotilgängligt järn i annan mat än i kött.
  • beli
    Anonym (A) skrev 2024-05-16 18:04:30 följande:
    För att förtydliga - Att äta kött i förhållande till att inte äta kött är nyttigast om det inte framgick.

    Ditt förslag på kosthållning låter inte bra. Många vegetarianer får kämpa med näringsintaget eller äta kosttillskott för att inte få bristsjukdomar. Det problemet undviks lätt genom att inkludera kött i kosten och i övrigt variera.

    Om du vill köra på din grej då gör det. Ingen hindrar dig. Men det finns bättre alternativ på kosthållning. 
    Mitt "förslag på kosthållning" var inget förslag på kosthållning, utan bara ett exempel på väldigt näringsrik mat som inte innehåller kött. Ditt påstående om att "många vegetarianer får kämpa" får du nog bevisa sanningshalten i. Det kan helt enkelt vara fråga om individer som inte vet hur man äter optimalt vegetariskt. Precis som det nog finns miljoner köttätare som inte äter vettigt...
  • Anonym (A)
    beli skrev 2024-05-20 17:57:45 följande:
    Mitt "förslag på kosthållning" var inget förslag på kosthållning, utan bara ett exempel på väldigt näringsrik mat som inte innehåller kött. Ditt påstående om att "många vegetarianer får kämpa" får du nog bevisa sanningshalten i. Det kan helt enkelt vara fråga om individer som inte vet hur man äter optimalt vegetariskt. Precis som det nog finns miljoner köttätare som inte äter vettigt...
    Här finns ett exempel med risk för järnbrist kopplat till att utesluta kött ur kosten.

    lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2023/05/nya-matvanor-kan-ytterligare-oka-prevalensen-av-jarnbrist/

    Du tycker säkert man kan lösa det genom att kompensera genom med något annat istället för kött. Eller käka järntabletter...

    Men det visar bara på problemet med att exkludera kött. Att inkludera kött är det som är nyttigast eftersom det ger kroppen allt den behöver på ett enkelt sätt. 
  • Anonym (I)
    Anonym (skräp) skrev 2024-05-17 16:37:59 följande:
    Jag är väldigt påläst eftersom jag måste injencera b12 pga malabsortion. Man kanske inte tål mejeriprodukter? Dessutom behöver man få i sig oerhörda mängder för att komma upp i de nivåer som behövs.
    i mjölk tex finns 0,5 ug b12, i ägg 1,1 ug, nötkött 2,6 ug. Dessutom finns inte biotilgängligt järn i annan mat än i kött.
    Järn finns vist i produkter från växtriket. 
  • Anonym (Jag)

    Jag har varit vegetarian i över tjugo år. Enda gången jag haft brist på något var järn när jag var gravid, aldrig annars. Vet man vad man ska äta är det inga problem alls.

  • Anonym (I)
    Anonym (skräp) skrev 2024-05-17 16:37:59 följande:
    Jag är väldigt påläst eftersom jag måste injencera b12 pga malabsortion. Man kanske inte tål mejeriprodukter? Dessutom behöver man få i sig oerhörda mängder för att komma upp i de nivåer som behövs.
    i mjölk tex finns 0,5 ug b12, i ägg 1,1 ug, nötkött 2,6 ug. Dessutom finns inte biotilgängligt järn i annan mat än i kött.
    Precis det jag försöker säga att har man kunskap om vilka livsmedel som innehåller vad så kan man vara vegetarian utan att ha brist på vissa ämnen. Järn är något väldigt många gravida får brist på. Det som är intressant är att jag hade sämre järnvärde min första gravidtet än min fjärde. Första graviditeten åt jag mycket kött. de andra tre har jag ätit mycket mindre kött. Min man var vegetarian och vi äter mycket vegetariskt och de dagar vi äter kött så är det inte alls mycket kött i maten. Mår mycket bättre också. 
Svar på tråden Han lagar mat till sig själv