• Anonym (Bad hair days always)

    Varför är mitt hår så torrt och slitet??

    Jag har inte speciellt tjockt hår men ändå extremt torrt och sprött. Och det är ALLTID slitet, förutom när jag nyligen varit hos frissan. Vad är det jag gör, eller inte gör, för att få så pass dåligt hår? Jag använder bara dyra schampon & balsam som innehåller bra saker för håret, som keratin. Jag har hårmask/inpackning en gång i veckan. Tvättar bara håret när det är smutsigt, dvs ca 3 ggr/vecka. Jag applicerar arganolja i toppar och längder varje dag. Och använder så gott som aldrig hårtork, fön eller andra värmeverktyg. Det enda jag kan komma på är att jag klipper topparna sällan, eftersom det är så SJUKT DYRT!!  Runt en femhundring varannan månad bara för att klippa topparna, jag har annat (bättre) att lägga pengarna på! Så det blir bara att jag klipper topparna ett par gånger om året. Men det ska väl inte ha så pass mycket betydelse?? Kan det vara nånting med kosten som gör att jag har dåligt hår?

  • Svar på tråden Varför är mitt hår så torrt och slitet??
  • Anonym (Mimmi)

    Du kanske gnuggar håret när du sover. Sidenörngott är bra.

    Det som funkar bäst för mig annars är att ta lite inpackning vid varje hårtvätt före balsamet. Gått över på en billigare inpackning (fructis banana hair food) men använder oftare. 

    Och så snäll hårborste och undvika att borsta blött.

  • Anonym (Bad hair days always)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-05-11 16:58:25 följande:

    Du kanske gnuggar håret när du sover. Sidenörngott är bra.

    Det som funkar bäst för mig annars är att ta lite inpackning vid varje hårtvätt före balsamet. Gått över på en billigare inpackning (fructis banana hair food) men använder oftare. 

    Och så snäll hårborste och undvika att borsta blött.


    Tack snälla för tipsen! Ännu fler tips, folk?
  • Mantrasina

    Vad har du för hårtyp? Lågporöst eller högporöst? Skandinaviskt eller någon annan region? Rakt, vågigt eller lockigt? 

    Mycket lättare att komma med tips då.

    Och, färgar du håret? Har du håret uppsatt mycket (och hur i så fall)? 

  • Anonym (Bad hair days always)
    Mantrasina skrev 2024-05-11 17:49:57 följande:

    Vad har du för hårtyp? Lågporöst eller högporöst? Skandinaviskt eller någon annan region? Rakt, vågigt eller lockigt? 

    Mycket lättare att komma med tips då.

    Och, färgar du håret? Har du håret uppsatt mycket (och hur i så fall)? 


    Lågporöst/högporöst har jag aldrig hört talas om, vad menas med det? 

    Skandinaviskt hår, lite självlockigt/vågigt. 

    Har färgat håret sedan tonåren och är nu 40+. Fast har inte färgat det på ett bra tag nu, ungefär ett år!

    Kan min ålder spela in? Ärftlighet? Mamma har extremt tunt och torrt hår, men hon har heller inte vårdat sitt så bra som jag alltid gjort med mitt!
    Som liten hade jag iofs också dåligt hår, men i en period som vuxen då jag åt specialkost och tränade varje dag så hade jag jättelångt, tjockt och friskt hår. 

    Har det uppsatt ibland bara.
  • Tow2Mater

    Finns väl nån vitamin som ska vara bra for håret, men minns inte vilken/vilka.

    Och klimakteriet ska väl kunna påverka negativt, men du är äl inte där ännu.

  • Anonym (Bad hair days always)
    Tow2Mater skrev 2024-05-11 19:27:05 följande:

    Finns väl nån vitamin som ska vara bra for håret, men minns inte vilken/vilka.

    Och klimakteriet ska väl kunna påverka negativt, men du är äl inte där ännu.


    Ja det finns lite olika preparat som ska vara bra för håret. Jag har testat några men inte märkt någon skillnad.

    Nej jag har inte märkt av att jag skulle vara i klimakteriet eller förklimakteriet. 
  • Fjäril kär

    Hur du lever ditt liv spelar stor roll.

    Stress och psykisk ohälsa påverkar väldigt mycket.  Det är ju välkänt att man får urkass hår av att stressa och kan tappa hår av stress och press av olika slag. 

    Rökning och alkohol påverkar. Folk som festar mycket och röker mycket har oftast riktigt risigt hår. 

    Dålig sömn påverkar  

    Mediciner påverkar.  Sjukdomar påverkar.  Brist på mineraler och vitaminer påverkar. Kassa matvanor och dålig på att dricka vatten påverkar. 

    Dåligt immunförsvar påverkar.  Är du ofta småsjuk, småsnorig , har allergier osv så påverkar det också håret. 

    Ålder påverkar givetvis. Kroppen känner av åldrandet och en del får gråa hårstrån och andra får risigt hår.  Det finns en anledning till att många medelålders kvinnor plötsligt klipper håret kort . 

    Hur du hanterar håret sliter.  Många tänker inte på att all aktivitet sliter på håret. Mössa, luva  och keps i princip på hela  dagen sliter väldigt mycket.  Att gnugga håret mot stela kragar, huvor , jackor och fleecetröja sliter. Ryggsäck och remmar till väskor nyper i håret och sliter topparna. 
    Samma lika vad gäller att gnugga håret mot soffkuddar i flera timmar dagligen om man halvligger framför tv (Sitt upp ordentligt eller välj en skinnfåtölj) 

Svar på tråden Varför är mitt hår så torrt och slitet??