• Anonym (Mamma)

    Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för

    Alltså, vad är det för fel på dagens småbarnsföräldrar? Det händer nästan dagligen när jag är i matbutiken att jag ser mindre barn äta på saker som man uppenbarligen inte betalat för än. Eller att föräldrar har dålig koll på sina ungar vid lösgodiset så deras barn tar godis och föräldern ser ungen stoppa godiset i munnen och säger knappt ifrån. Det är liksom snatteri i tidig ålder som vissa föräldrar inte bryr sig om. 

    Ja, jag vet att barn ibland får ta exvis frukt som ligger på ett visst ställe MEN det här är mina lokala butiker och ingen av dom kör med sånt. 

    Har folk blivit mer lata, korkade, bekväma eller vad? Är dom inkapabla att hantera sina barn när dom ska göra en så enkel sak som att handla mat? Skulle dom kanske gett tusan i att skaffa barn när dom inte ens kan gå och handla med dom?

  • Svar på tråden Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för
  • Anonym (Elvira)
    Anonym (Nejdu) skrev 2024-05-14 10:44:50 följande:
    Juridiskt var det ju inte snatteri eller stöld om man betalade.

    Det är väl just om beteendet går över till att inte betala för det som problemen uppstår.

    Jo, att äta något som man tagit i en butik innan man har betalat är snatteri. Om man lär sina barn att det är tillåtet riskerar de att råka illa ut. 


    https://lawline.se/answers/begar-man-brott-om-man-ater-upp-mat-i-en-butik

  • Anonym (Mx)
    Anonym (Nejdu) skrev 2024-05-14 12:08:50 följande:
    Om jag har gäster med småbarn på besök och barnen är jättehungriga eller törstiga får de såklart något att äta.

    Har jag en vän på besök som säger "du, jag är jättetörstig, skulle jag kunna få ett glas vatten" så är det ju självklart att den får det.

    Hur behandlar du dina gäster egentligen?

    Du läste nog inte mitt inlägg så noga? 


     

  • Anonym (Nio)

    Sjukt konstigt beteende att äta eller öppna förpackningar i en butik innan man betalat för varorna. De är inte dina förrän du betalat. Så svårt att förstå är det inte. 

  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (Elvira) skrev 2024-05-14 12:36:07 följande:

    Jo, att äta något som man tagit i en butik innan man har betalat är snatteri. Om man lär sina barn att det är tillåtet riskerar de att råka illa ut. 


    https://lawline.se/answers/begar-man-brott-om-man-ater-upp-mat-i-en-butik


    Nej.

    lawline.se/answers/konsumtion-i-butik-brottsligt

    Frågan:
    Jag började äta på en chokladkaka i affären på väg till kassan. Innan jag passerat kassan blir jag tagen av en vakt som säger att jag snattat! Stämmer det? Jag var ju på väg ut ur affären och på väg mot kassan för att betala. Är det inte snatteri först när man i passerat kassan med en vara utan att betala?

    Svaret: Sammanfattningsvis, har du inte gjort dig skyldig till brottet snatteri om du hade pengar för att kunna betala för chokladkakan och även tänkt betala för den. Om du trodde att det var tillåtet att börja äta på chokladkakan i butiken, kan du inte heller göra dig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande.
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (Mx) skrev 2024-05-14 12:38:48 följande:

    Du läste nog inte mitt inlägg så noga? 


     


    Jodå. I sådana fall utelämnade du andra förutsättningar .
  • Anonym (Elvira)
    Anonym (Nejdu) skrev 2024-05-14 14:39:10 följande:
    Ditt citerade inlägg var att man inte betalar för varan. Det är givetvis en helt annan femma.
    Ah! Missade det! 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Nejdu) skrev 2024-05-14 14:39:59 följande:
    Jodå. I sådana fall utelämnade du andra förutsättningar .

    Då vet du att jag diskuterade vad en annan skribent skrivit. Dvs en person med stora barn som äter mat i affären utan att fråga först. 

    Så att då börja babbla om små barn, att be om mat, hur jag behandlar gäster känns ju konstigt. Det var ju inte alls det jag pratade om. 

    Ditt inlägg är helt irrelevant, du jämför äpple med päron. 

  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (Mx) skrev 2024-05-14 17:22:04 följande:

    Då vet du att jag diskuterade vad en annan skribent skrivit. Dvs en person med stora barn som äter mat i affären utan att fråga först. 

    Så att då börja babbla om små barn, att be om mat, hur jag behandlar gäster känns ju konstigt. Det var ju inte alls det jag pratade om. 

    Ditt inlägg är helt irrelevant, du jämför äpple med päron. 


    Du skrev:
    "Undrar hur de gör om de ör bortbjudna och hungriga när de anländer och maten inte är klar. Går de ut k köket och tar något i kylen så länge och lägger en tjuga som betalning? "

    Här pratar du om ett besök hos någon, dvs någon har gäster. Jag relaterade till att om jag har vänner på besök som är törstiga eller hungriga när de kommer på middag och maten inte är klar, såklart kan få något lite innan. Det är rimligt som värd.

  • Tow2Mater

    Samma fenomen är ju vuxna som lägger varor i sin väska och i barnvagn istället för i en kundvagn eller korg med motiveringen att de ska ju faktist betala dem. Det ser illa ut helt enkelt, oavsett. Och lättare att glömma bort betalningen.

  • Anonym (Chef)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-12 17:07:22 följande:
    Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för

    Alltså, vad är det för fel på dagens småbarnsföräldrar? Det händer nästan dagligen när jag är i matbutiken att jag ser mindre barn äta på saker som man uppenbarligen inte betalat för än. Eller att föräldrar har dålig koll på sina ungar vid lösgodiset så deras barn tar godis och föräldern ser ungen stoppa godiset i munnen och säger knappt ifrån. Det är liksom snatteri i tidig ålder som vissa föräldrar inte bryr sig om. 

    Ja, jag vet att barn ibland får ta exvis frukt som ligger på ett visst ställe MEN det här är mina lokala butiker och ingen av dom kör med sånt. 

    Har folk blivit mer lata, korkade, bekväma eller vad? Är dom inkapabla att hantera sina barn när dom ska göra en så enkel sak som att handla mat? Skulle dom kanske gett tusan i att skaffa barn när dom inte ens kan gå och handla med dom?


     


    Som man själv är uppfostrad tar man med sig till sina egna barn.
    Så skyll på barnens far/mor föräldrar 

  • Anonym (Nejdu)
    Tow2Mater skrev 2024-05-14 19:42:34 följande:

    Samma fenomen är ju vuxna som lägger varor i sin väska och i barnvagn istället för i en kundvagn eller korg med motiveringen att de ska ju faktist betala dem. Det ser illa ut helt enkelt, oavsett. Och lättare att glömma bort betalningen.


    Fast med barnvagn är det ju rubbat opraktiskt att OCKSÅ släpa runt en kundvagn i affären om jag nu redan tar upp platsen med en barnvagn.

    Kan säga att jag aldrig är noggrannare hur jag packar ur än när jag gör det från vagnen heller, för att verkligen göra det uppenbart att jag inte nallar med mig något hem.
  • Tom Araya

    Jag tycker det är okej att ge barn att äta i butiken, under vissa förutsättningar:

    Föräldrarna plockar, inte barnen själva.

    Att man betalar för sig anser jag vara självklart och här finns olika lösningar, som att man väger frukten, sätter på den utskrivna våglappen och betala för i kassan även när den är uppäten och samma gäller glass, chokladbitar och dylikt som säljs i någon form av förpackning eller skal. Ibland kan frukt och bär säljas på förpackning med fast pris och då är det inte häller något problem med att äta lite av innehållet.

    Se till att barnen inte kladdar runt i butiken med vad de äter på.

  • Anonym (Rebecca)

    Man får äta varan i butik så länge man betalar i kassan. Helt lagligt. Så varför inte ge ett hungrigt barn en drickyoghyrt istället för att riskera ett utbrott? vad angår det dig ?

  • Bärryhosch

    Jobbade som kassörska för 20 år sedan och folk höll på med samma skit då. Vet inte hur många gånger en morsa slängde up en halväten matvara på bandet så att jag skulle blippa in den, ofta full med ungens snor och slem. En gång kom en morsa med en bananskal skulle slå in i kassan och ta betalt för. Hon förstod inte att det inte går att väga en banan som är uppäten. 

  • Anonym (Me)

    Jag har många gånger låtit mitt barn ta frukt i affären om de har sådan frukt som barn får ta. Men skulle ha svårt att låta barnet äta av någon innan jag betalat. Jag skulle själv aldrig smaka av lösgodiset innan jag betalat. Min son gjorde det en gång när han var liten, men naturligtvis sa vi åt honom att så gör man inte och det har inte upprepats. Är barnet så hungrig att det är panik och butiken inte har gratis frukt för barn skulle jag köpa något snabbt och gå ut och låta barnet äta det eller i nödfall visa en personal en vara och höra om det är ok att öppna och ge barnet om jag sedan betalar. Det hade kännts ok om man pratat med någon i butiken, då skulle ju den om den vill se till att det kontrolleras att jag betalar för varan.

  • Anonym (Hin håle)
    Tow2Mater skrev 2024-05-14 19:42:34 följande:

    Samma fenomen är ju vuxna som lägger varor i sin väska och i barnvagn istället för i en kundvagn eller korg med motiveringen att de ska ju faktist betala dem. Det ser illa ut helt enkelt, oavsett. Och lättare att glömma bort betalningen.


    Vad spelar det för roll hur man transporterar varorna till kassan? 
  • Anonym (rose)

    När jag jobbade i butik var det ofta så att någon plockade en påse med lösgodis
    och sedan satte barnet i kundvagnen och dom kunde äta medans föräldern
    handlade.  Väl framme i kassan så vägde man bara det som var kvar i påsen
    typ 5 kr

    samt 3 potatisar för 6 kr

    samma personer hela tiden

Svar på tråden Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för