• Elefant90

    Sjuk hela tiden? Tips!!!

    Hej! Jag har haft problem i ungefär ett år med att jag blir sjuk hela tiden. Vi snackar sjuk 2-3 veckor, frisk lika länge, och sen börjar allt om igen. Är alltid i princip samma sak; halsont, sjukdomskänsla i kroppen och lätt förhöjd kroppstemperatur (inte över 38 men ändå högre än vad jag brukar ha normalt). Har tagit lite tester på vc två gånger där ?allt ser bra ut?. 


    Jag orkar verkligen inte ha det såhär längre. Det tär så fruktansvärt att alltid gå runt och vara sjuk. Jag missar jobb, men även träning och det sociala livet. 


    Jag har kommit fram till två saker som eventuellt kan påverka. Första är stress. Jag är i ärlighetens namn ofta ganska uppe i varv, vilket känns som det påverkar. Det andra är magen. Har läst mycket om att immunförsvaret sitter mycket i magen.

    Har ni några tips till mig? Har ni haft liknande problem och blivit av med dom? Vad har hjälpt? Jag vill ha alla tips!

  • Svar på tråden Sjuk hela tiden? Tips!!!
  • Anonym (Wa)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-15 19:33:22 följande:
    Nej, det är covid som orsakar långtidscovid, hjärtproblem och stroke.
    Inte om man läser alla hundratals drabbade som inte får synas i media
  • Tow2Mater
    Anonym (Wa) skrev 2024-05-15 21:50:14 följande:
    Inte om man läser alla hundratals drabbade som inte får synas i media
    Så ditt tips till TS är vad? Att på något sätt göra eventuellt taget vaccin ogjort?
  • Anonym (Wa)
    Tow2Mater skrev 2024-05-15 21:58:35 följande:
    Så ditt tips till TS är vad? Att på något sätt göra eventuellt taget vaccin ogjort?
    Nej men gå till en näringsterapeut o få hjälp 
  • Elefant90
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-14 22:07:22 följande:

    Gå ut och sola en stund mitt på dagen för att få rejält med vitamin D. Ta tillskott av zinc och selen som behövs för immunförsvaret. Ät färsk frukt varje dag så du får vitamin C Dofilus för magen och tarmfloran. Och sen, mycket viktigt, motion stimulerar immunförsvaret. Spring lite varje dag eller varannan ,eller cykla. 


    Så har jag gjort. Var småsjuk i tremånader efter covid till o h från, men nu mår jag bra. 


     


    Va skönt att det har funkat för dig! Motionera gör jag, men ska absolut testa zink och selen! (Tar d-vitamin tillskott samt är ute mycket nu när vädret blivit så fint, och äter frukt)

  • Anonym (Uu)

    Det kan vara allergi, som redan har skrivits. Men jag funderar också på någon bakterieinfektion som ligger i tex bihålor eller vid halsmandlar och lurar. Jag fick antibiotika efter att ha gått med mer eller mindre konstant förkylning i ett halvår. Sen blev det bra! 

  • Anonym (Gå upp i vikt?)

    Jag slutade ha det så när jag gick upp från 41-42 till 44kg (155 lång). Kroppen mår bättre som lite knubbigare tydligen. Är du underviktig?

  • Elefant90
    Anonym (Gå upp i vikt?) skrev 2024-05-16 19:28:56 följande:

    Jag slutade ha det så när jag gick upp från 41-42 till 44kg (155 lång). Kroppen mår bättre som lite knubbigare tydligen. Är du underviktig?


    Hej! 63kg till 175cm, så normalvikt. Har försökt tänka på näringsintaget så har gått upp ca 3kg på ett halvår, men har legat stadigt här ett tag. Äter frukost, lunch, middag, och 1-2 mellanmål per dag
  • Elefant90
    Anonym (Uu) skrev 2024-05-16 19:24:09 följande:

    Det kan vara allergi, som redan har skrivits. Men jag funderar också på någon bakterieinfektion som ligger i tex bihålor eller vid halsmandlar och lurar. Jag fick antibiotika efter att ha gått med mer eller mindre konstant förkylning i ett halvår. Sen blev det bra! 


    Jag är allergisk mot pollen och damm, men min läkare avfärdade ganska snabbt att det skulle ha med saken att göra? Allergi brukar man ju inte få ont i halsen av, men jag funderar ändå på om det bidrar till att immunförsvaret blir nedsatt pga torra slemhinnor osv?
  • TvillingmammaVästgöte
    Elefant90 skrev 2024-05-17 11:11:59 följande:
    Hej! 63kg till 175cm, så normalvikt. Har försökt tänka på näringsintaget så har gått upp ca 3kg på ett halvår, men har legat stadigt här ett tag. Äter frukost, lunch, middag, och 1-2 mellanmål per dag
    Det är ju ändå en väldigt låg vikt för 175 cm. Kanske skall du prova att äta lite mer? Framförallt protein är viktigt för immunförsvaret. 
  • Anonym (Mamma)

    Hur har det gått? Vår 12-åring har ständigt återkommande förkylningar, halsont, låg feber. Sitter i 1-2 dagar så inte långdragen förkylning. Men kanske 20% frånvaro i snitt.

    Första vårdkontakten med sjuksköterska på chatt, hon tyckte inte vi behövde söka vård om inte febern låg över 38 flera dagar i rad. Men vi fick i alla fall en läkartid, fast långt senare. 


    Blodprov visade lite lågt på vita blodkroppar så nu har vi fått remiss till barnklinik.

  • Anonym (Mamma)

    Nu har vi varit på nytt läkarbesök med 12-åringen efter remiss och proverna är helt blanka så läkaren kunde inte säga någonting. Eventuellt någon post-covid effekt efter pandemin men helt omöjligt att säga säkert tydligen 

    Frånvaron är samtidigt pga förkylningarna med feber/halsont mellan 40 och 50%. Man får väl försöka göra vad man kan för att förbättra allmänt med kost, motion, vitaminer.

    Tråkigt är det. Hur går det för er andra?

  • Anonym (C)

    Min hälsa blev mycket bättre efter att jag fick en arbetsledare som fixade vikarie för hela veckan, så fort jag sjukanmälde mig, och uppmanade mig att vila ut ordentligt innan jag gick tillbaka till jobbet. Den tidigare arbetsledaren pressade alltid på att jag skulle vara tillbaka på jobb så fort som möjligt.

    Det visade sig att den totala mängden sjukskrivningsdagar blev betydligt färre om jag inte jobbade sjuk.

    Kanske är det ordentlig vila du behöver. Att andra tar över ditt ansvar ett tag.

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-27 09:13:15 följande:

    Hur har det gått? Vår 12-åring har ständigt återkommande förkylningar, halsont, låg feber. Sitter i 1-2 dagar så inte långdragen förkylning. Men kanske 20% frånvaro i snitt.

    Första vårdkontakten med sjuksköterska på chatt, hon tyckte inte vi behövde söka vård om inte febern låg över 38 flera dagar i rad. Men vi fick i alla fall en läkartid, fast långt senare. 


    Blodprov visade lite lågt på vita blodkroppar så nu har vi fått remiss till barnklinik.


    Missa inte vitamin D! Nu behöver man inte ta tillskott, se till att vara ute i solen mitt på dagen. Mellan 11 och 3 måste det vara , just nu, för att vitamin D skall bildas. 
Svar på tråden Sjuk hela tiden? Tips!!!