Add Comment Register
Skaffa en egen blogg - Klicka här »     Logga in »     |     Diskutera i vårt forum     |     Hjälp med din blogg?     |     Senaste aktiviteter på minbebis.com:

Sälen

I tisdags åkte vi till Sälen. Som vanligt tog vi en liten bensträckare och paus för lunch i Vansbro. Loke var jätteivrig över att få komma hem till farmor.

Väl framme mötte hon upp oss och sedan visade hon oss vilken stuga vi skulle få bo i. Vi var helt ensamma i den delen av byn. Det visade sig vara en jättemysig stuga för tio pers!!! med två toaletter och dusch, och en bastu. Eftersom det är sommar som var inte värmen på i huset, men det funkade bra ändå. Vi sate på bastun ett par kvällar, haha. Och vi satt med täcke och kudde och mös på kvällarna, åt frukost vid vardagsrumsbordet där det fanns en golvmatta, och vi hade luvtröja på oss inomhus. det gjorde så att det ändå kändes lite vintrigt. fyra sovrum fanns det så det var bara att välja och vraka. Vi tog det rummet där det fanns en våningssäng där underschlafen var en dubbelsäng, och där det sedan fanns ytterligare en våningssäng där Loke kunde sova.

Vi tog en promenad i skogen alldeles nedanför stugorna och svärmor visade oss sedan hur man kunde ta sig upp för en brant med hjälp av rep att hålla sig i. Loke ville absolut upp där för det var förstås spännande. Jag höll mig bakom honom så att han inte skulle tappa balansen. Det var många rötter och så att gå på så vi behövde inte hålla oss i repen som fanns. Jimmy gick bakom si mamma och hjälpte henne upp för backen lite med hjälp av en hand i ryggen, hihi. Jag tyckte det var strongt gjort av henne att ta sig upp där.

Sedan åkte vi ner till Experium och tittade. Det är ett ställe där man kan underhålla sig på diverse sätt på kvällar eller vid dåligt väder. Det fanns olika spel som man betalar för, automater med gossedjur i, bowling, äventyrsbad, prylaffärer, pub och restaurang, lekland och bio. Vi var inne i prylaffären och tittade och där fann jag ett par presenter till syster yster och gänget.

På eftermiddagen åt vi hemma hos svärmor, gosade lite (med betoning på lite) med hennes katt Jojo, som är mamma till vår Doris, och satt sedan och pratade om allt möjligt. Loke satt lugnt och stilla och lekte med alla leksaker som fanns.

Jag somnade i soffan under mitt täcke runt tiotiden, och då hade jag varit vaken sedan ett natten före. Jag har haft några vakna nätter på rad, så nu har jag sagt till Jimmy att säga till mig att gå och lägga mig istället för att somna i soffan för då blir det inte så. Det är när jag är vaken så där som alla satans funderingar dyker upp och då blir det inte direkt lättare att somna 😉

På onsdagen åkte vi till Trollskogen och tittade. Det var ett jättemysigt ställe bestående av en trollby. Det var små trähus man kunde gå in i. Och därinne fanns en massa stora trätroll som pratade långa dialoger med en hel del dos med humor i. Man kunde stå länge och lyssna utan att dialogerna började om från början. Man kunde gå i  i deras skola, kyrka, fjösen, dansbanan, lyssna på ett par korpar som satt mellan ett par granar och kommenterade de som passerade under dem, hihi. Loke reagerade väldigt på ljud som bara kom från högtalare på varsin sida av stigen utan att tillhöra någon trägubbe. Han lyssnade länge, ropade hallå kom fram, funderade och lyssnade igen. Det var riktigt fränt just där tyckte jag. Från höger sida sjöng först ett manligt väsen och sedan avslutade något kvinnligt väsen sången på vänster sida genom att sjunga koko. Och någon sköt en pil från vänster som sedan med ett svajande ljud fastnade någonstans i ett träd till höger. Skitfränt 😀 Och det var bra ljud i just de två högtalarna så det lät verkligen som någon var gömd därinne i skogen och pratade.

Sedan åkte vi upp till Tandådalens fjällkyrka och tog en fika. det var riktigt mysigt. Det var en liten kyrka som man passerade genom först och där var det sedan ett enklare café med världens godaste kanelbullar. Mycket leksaker fanns det också. Och det var lugnt och stilla. Jättemysigt!

Efter fikan åkte vi ner till Experium så att Loke fick testa spelen som fanns där. Man laddade kortet med en valfri summa pengar och kunde sedan spela tills pengarna tog slut. Loke spelade Mario kart två gånger och fångade en svindyr nalle i en automat.

Vi beställde sedan pizza som vi åt uppe i vår stuga. Svärmor åkte sedan iväg en sväng och då tog jag med Loke på en liten promenad. Vi tog samma promenad som dagen före och tog sedan en lite annan väg. Loke hittade ett härligt lerdike som han valde att köra ner foten i så halva smalbenet försvann. Jättekul tyckte han förstås, och han klagade inte det minsta utan det var nog mest spännande. Han ville återigen klättra upp för samma brant så det gjorde vi. Uj, vad andfådd jag blev efteråt. Ändå tyckte jag inte att det var så jobbigt att ta sig upp för själva branten.

På eftermiddagen åkte vi ner till Experium och bowlade. Det var första gången för familjen Hellstrand-Persson. Loke kom tvåa, den lilla spjuvern. Jag var riktigt usel och kom förstås sist, haha. Jimmy som är duktig på de flesta sporter och liknande vann stort. Men han och Loke låg rätt nära varandra i poäng. Väldigt roligt var det i alla fall och Loke fick upp  ögonen för bowling och vill göra det snart igen. Vi får testa det här i stan någon gång till hösten :-)

Loke somnade tidigt på kvällen på onsdagen, men så hade vi varit lite överallt och kollat också.

På torsdagen åkte vi till Trysil. Det var verkligen en häftig väg dit. Vart man än ska i och runt omkring Sälen så åker man uppför… typ. Och krokiga slingriga vägar var det också. Ingen utav oss brukar bli åksjuk så det var inga som helst problem.

Trysil var jättefint. Centrumet var lite som gatan som går genom Charlottenberg tyckte jag, fast mycket finare. Vi fikade lite och tog sedan en promenad längsmed älven. Jimmy och Loke var nere vid älven och Loke roade sig kungligt genom att kasta sten i vattnet. Tänk att en sån enkel sak kan vara så kul. Han var alldeles blöt på byxorna efteråt, men det torkade snabbt.

Vi gick till en lekpark som låg intill kyrkan. Jimmy och Loke härjade runt där en stund medan jag och svärmor pratade om allt möjligt. Vi pratade om de stora frågorna, livet och döden. Hon är så bra att prata med tycker jag för hon är så öppen och naturlig kring saker som skrämmer andra till döds. Man får egna perspektiv på saker tycker jag. Och sedan tycker jag att det är spännande och intressant att höra hennes historia, för det är ju även en del av Lokes historia.

På eftermiddagen åt vi hemma hos svärmor. Loke lekte med alla leksaker och var även ute en sväng för att ropa på kusinerna. Då var klockan lite efter sex så vi fick tysta honom lite eftersom kusinerna nog går och lägger sig runt den tiden. Loke pratade om sina kusiner och ville träffa dem. De bor i samma hus som svärmor, men vi har inte haft den kontakten med dem. Däremot känner jag att jag inte vill hindra Loke från att träffa sina kusiner om han vill det. Fast det är förstås inte bara upp till oss att bestämma det. Men det vore nog kul för smågrabbarna att få träffa Loke också.

Igår tog vi skidliftarna upp på fjället. Det var svärmors idé. Jag hade ingen aning om att de var igång på somrarna, men det var full aktivitet där. Det var många familjer där och cyklade. De tog med sig cyklarna i lifterna och så hängde de fast dem på sidan, och sedan cyklade de ner i olika banor nerför fjället.

Jag såg fram emot liftturen med skräckblandad förtjusning men tyckte mest att det skulle bli jätteroligt. Jag undrade om Loke skulle fixa det man han tyckte bara att det var jätteroligt, haha. Jimmy fick sitta och hålla om honom lite för att vara säker på att han inte skulle trilla ur. Det var hur härligt som helst att åka upp med liften. Och samtidigt lite läskigt, hihi. Man var bra högt upp i luften. Men vilken utsikt vi fick. Jag hade förstås kameran med mig och tog en massa bilder.

Väl uppe på fjället så gick vi runt och tittade lite. Det är helt annan luft där uppe, och växter som jag aldrig sett förut. Och man såg så otroligt långt. Det var riktigt häftigt. Nästan surrealistiskt.

Vi fikade uppe på fjället och tog sedan liften ner igen. Ner var en helt annan femma än upp för då upplevde man höjden på ett helt annat sätt. Man kanske var tio meter upp i luften ungefär och så hade man hela fjället nedanför sig. En mäktig känsla… och lite läskig. Men det gick bra och jag tog många häftiga bilder på vägen ner. Det var en upplevelse som jag gärna gör om :-)

Efter fjällturen packade vi bilen, sa hejdå och begav oss hemåt. Det var skönt att komma hem, men jag ser fram emot nästa tur till Sälen. Vi alla tyckte om att få sova borta i några dagar och umgås med svärmor/farmor. Hon var en bra Sälen-guide. Och hon tog även med mig i ett utav hotellets innersta låsta rum, höhö. Och Jimmy fick en jättesnygg vinterjacka som någon glömt kvar på ett utav hotellen. Det var tur för han glömde sin jacka hemma. Han har alltså gått runt med svart filtjacka mitt i sommaren, hihi. Många andra gick med t-shirt 😛

Vill ni se bilderna lite större så är det bara att klicka på dem.

35226323914_c5711b20f5_z35226365154_a663155f76_z35226616954_d83909f666_z35226691354_28b84070b5_z35226711164_e8fdb43313_z

Något enstaka hjortron fanns uppe på fjället, men det var dåligt med den varan i år.

35227084314_18423c8575_z35227296054_03252dcb04_z35227324584_5178212188_z35258136613_36bf3f9576_z35258310143_1c56a49175_z35258590943_697612c4c6_z35676919770_40f7eb20c5_z35677283260_10bccf37fc_z35677422090_d88e3d0e31_z35677568580_7ece2ee43a_z35896434012_a9d6e8b8e2_z35933987171_0c1b98eb56_z36026027906_be7f7b6195_z36026056276_7926576052_z36026255716_0bc1fc38bd_z36026371836_657aaa2a67_z36026507246_102e006e4a_z36026672106_611faeb5a4_z36066528235_fdef83ff80_z36066675435_b43d592986_z36066883225_6b508af4de_z36066905885_4c1745e24b_z36067032335_c4b86b38d1_zDSC_4752