Detta är en blogg om vår resa i IVF-världen. Vi har försökt bli med barn sedan augusti 2009. Efter en utredning blev vi klassade som ofrivilligt och oförklarligt barnlösa. Vi har gjort 6 stycken IVF-försök där jag har varit gravid 3 gånger. Första gången förlorade vi vår dotter Edda i vecka 22, andra gången blev ett MA i vecka 10 och nu är jag äntligen gravid igen. BF är den 24 oktober 2016 och vi längtar efter lillebror så mycket.

Add Comment Register

Fredag igen!

Är det bara jag som tycker att tiden går fort? Tänk att det redan är den 7 augusti. 

Det har fortfarande inte ringt någon läkare. Jag blir så trött. Jag behöver hjälp både med sjukskrivning och med mina mediciner. När jag trappade ner Oxikodon i lördags så får jag abstinens efter ca 8 timmar. Känns inte så bra. Så jag undrar om jag ska ta en Oxynorm vid behov eller öka dosen Oxycontin igen. För abstinens ska man inte ha. Jag vill ju bara bli av med skiten. Abstinens känns som huvudvärk och kallsvettning. Som sjukdomskänsla. Det kommer ungefär vid samma tid varje dag.

Smärtan känns lättare. Jag tror att något får min inre ringmuskel att tokkrampa. Men vad vet jag inte. Jag blöder inte. Men har en så kallad portvaktstagg mellan ringmusklerna. Kanske den stör? Eller kan det vara ev endometrios som stör? Jag kör hårt med Diltiazem som är kramplösande. Men märker att jag blir lite irriterad där inne. Då gör DET ont. Så vårdcentralen fick sig ett uppgivet mail.

Snart är det helg och festligheter. Vad ska ni hitta på?

6 reaktioner på ”Fredag igen!

  1. Sara: Det var bara några veckor sen. Jag gjorde misstaget nu och inte sluta med Oxynorm först. Det är nog den som bråkar. Jag ska inte ta den mer nu.

    Jag har fått ett nedtrappningsschema via en smärtläkare. Det är min endoläkare som gett mig den. På den lappen står det att man får ta extradoser vid behov när man får abstinens. Fast till mig sa hon att jag får ta dem vid smärtgenombrott.

    Jag har inte gått på så hög dos. Bara 10 + 10 mg samt Oxynorm vid behov. Så max 20-35/dygn.

    Jag kämpar på! Tack för hjälpen! :)
    Kram

  2. När var förra gången? Du kanske har ätit dem mycket längre nu och därför är abstinensen värre? Om du slutar tvärt så får du reaktion efter det, extremt mycket värre.. Du kanske kan få remiss till läkare som är insatta i nedtrappning och som kan hjälpa och guida dig genom nedtrappningen? En vanlig läkare har inte den kompetensen och kunskap som en sådan läkare har. Kan ex vara Smärtläkare eller beroendeläkare, de brukar vara toppen och kunna förklara det här bra. Men att trappa ner efter lång tids smärtstillande leder alltid till abstinens och ju längre ner i doserna man kommer desto värre brukar det bli. Det absolut sista nedtrappningen brukar vara allra värst för kroppen. Innan min Smärtläkare gick igenom allt det med mig så trodde jag att mina nedtrappning från 300mg till 15mg (kunde göra hopp på 100mg utan problem) var det tuffaste men då berättade han att det tuffaste var framför mig, att komma ner till 10, sen 5 och sedan till 0. Steget till 0 brukar ofta vara väldigt jobbigast, både fysiskt och psykiskt. Men kämpa på, det är tufft men värt det om man vill sluta.
    Trevlig helg.
    Kram

  3. Jag fick inte abstinens förra gången. Känns lite meningslöst att trappa ner om man ändå får abstinens. Då kan man lika bra sluta tvärt. Tydligen är det ur kroppen inom 3 dygn. Men det känns inte så lockande. Jag har testat. :-/

  4. Jag har trappat upp och trappat ner många gånger och de gånger som det varit som värst så har det varit som avtändningen på film, skakningar, svettningar, kramper, smärts, mardrömmar osv. En nedtrappning från opiater är tufft och jobbigt för kroppen eftersom det är så starka preparat. En en nedtrappning är inte farlig i sig (om det inte blir för extremt) och ska/vill man sluta med preparatet så brukar det tyvärr bara vara att genomlida skiten. När jag har trappat ner från höga doser (runt 300mg) så har jag haft Catspresan som hjälpmedel. Det minskar på abstinensen lite och har gjort proceduren lättare..
    Förtsätt kämpa på!

  5. Som Sofia skriver så är ju abstinens ett måste vid nedtrappning eftersom du just trappar ner. Tyvärr inget man kan komma undan om man vill trappa ner. Det är ju kroppens sätt att försöka få en att ge den mer morfin igen eftersom den är van att få en viss dos.
    Kram

  6. Är det inte ett måste att man får lite abstinens under nedtrappningen?
    Skönt att du har lite mindre ont i alla fall. Hoppas det fortsätter bli bättre och att du snart får tid att kolla upp endometriosen också. Vänta till oktober låter lite omänskligt i din situation :(




Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *