Inlägg från: Anonym (Son) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Son)

    Helt okej att ha sin son som är 32 år och bor hemma?

    Jag är en ensam mamma. Min yngsta son har lämnat mig och avslutat kontakten. P.g.a min stora sorg och min ensamhet. Så bor min son som är 32 år.

    Varför är detta inte okej, om det nu skulle vara icke-okej.

  • Svar på tråden Helt okej att ha sin son som är 32 år och bor hemma?
  • Anonym (Son)
    Anonym (M) skrev 2024-03-31 14:27:42 följande:

    Du ska inte belasta din son med din sorg så till den grad att han känner att han måste bo hos dig! Det är egoistiskt av dig, han ska få leva sitt eget liv nu!


    Hur kan det vara självisk om sonen vill bo hos mig. Dessutom betalar jag alla utgifter. Så han bor desssutom gratis,

    Jag bor i en bostadsrätt, en stor 4:a.
  • Anonym (Son)

    Ingen verkar förstå att denna lösning handlar inte bara för mig, utan för min äldsta son. Det blev av ekonomiska skäl för hans del och för min del andra skäl.

    Så det blev en bra lösning för oss båda.

  • Anonym (Son)

    Många kritiserar utan att ha fakta på bordet.

    Faktum är att min son 32 år kanske vill bo hos mig?

    Det är också praktiskt rent ekonomiskt.

    Han kanske har eller haft svårt ekonomiskt och jag skyddar honom, för att jag är osjälvisk och tar hand om mina barn.

    Jag tar hand om mina barn och jag blir kritiserad?

    Ni drar upp gamla trådar och kritiserar mig om det. Ni medger inte det goda jag gör och då väljer ni att dra upp gamla historiker och kritiserar?

    Ser ni själva vad ni gör?

    Jag gör bra handlingar och ni gör allt för att vända på det och får det att låta som om jag gör något dåligt. Jag skyddar, räddar och hjälper.

  • Anonym (Son)
    Anonym (En) skrev 2024-04-01 17:48:23 följande:
    Pga din stora sorg och din ensamhet bor sonen hos dig skriver du i trådstarten, hur är det osjälviskt? 
    Ja, jag är ledsen. Men min son behöver också samtidigt hjälp med det ekonomiska. Svårt att få jobb och då fick jag idén att han kan komma och flytta in. Det gjorde han.

    Så bra för honom och bra för mig. Alla två vann.
  • Anonym (Son)
    OlManH skrev 2024-04-02 08:06:24 följande:

    För att en vuxen man inte ska behöva bo hemma för att trösta en gammal kvinna för att ett annat vuxet barn flyttat hemifrån.


    Det handlar inte bara om en standard flytt. Utan min yngsta son flyttade och bara bröt kontakten. Då blir man sorgsen.
    Anonym (Mia) skrev 2024-04-02 08:30:35 följande:
     Om inte annat sabbar det väl förutsättningarna för dig att få kobtakt med ditt yngre barn rätt rejält? Inte nog med hur du behandlade dem som barn, du fortsätter på samma sätt nu när de är vuxna (gullar med och skämmer bort den äldsta, stöter bort den yngre). 

    Han valde att bryta kontakten. Då skall jag bara gå runt och vara ledsen för mig själv?
  • Anonym (Son)
    Mickezzz skrev 2024-04-03 10:23:32 följande:
    Någon gång måste ens barn ta ett eget vuxet ansvar och du som förälder klippa navelsträngen och låta barnen begå sina misstag och ta ansvar för dom själva.

    Att ?ta hand? om en vuxen människa är inte att hjälpa om det nu beror på praktiskt ekonomiskt.
    Anonym (Vår) skrev 2024-04-03 13:55:09 följande:
    Det är att göra barnen en björntjänst i stället för en tjänst

    Jag fattar faktiskt ingenting. Han har problem och jag hjälper. Då är det fel?

    Man hjälper folk på olika sätt. Så då struntar ni människor som är svårt utsatta, för att alla vuxna människor skall ta sitt eget ansvar och lära sig?

    Jag hjälper på ett bra sätt. Effektivt på olika sätt. Bra för mig och bra för honom. Bra och skönt också rent ekonomiskt för honom. Och bra för mig rent emotionellt, tröst m.m.

    Så om era vuxna barn är i akut läge och behöver hjälp, då struntar ni i dessa?

    Även om dessa behöver hem.

    Har ni glömt inflationen och all hyreshöjningar m.m. Det är standard att folk bor två och två numera. Förut var det ovanligt. Men nu är det standard.
  • Anonym (Son)
    Xenia skrev 2024-04-04 00:39:21 följande:

    Ibland kan det vara det enda rätta pga ekonomin men målet ska alltid vara att ens barn blir självständigt. Har sonen haft egen lägenhet och ett eget liv men förlorat lägenheten pga att han förlorat jobbet?


    Han har haft en egen lägenhet, men kom och besökte mig väldigt ofta. Även när min yngsta son bodde hos mig. Det var som om han bodde hemma hos mig redan då. Besökte mig oftast.

    Varje gång han besökte mig, så gick min yngsta son in i rummet och kunde stanna kvar där i flera timmar.
    elmadumle skrev 2024-04-04 15:55:42 följande:
     Du gav bort lillebrors saker och fattar inte varför han bröt med dig?!!!!
    Vad skall en vuxen människa med leksaker till är något jag inte begriper, ja, ärlighetens namn, ja, jag fattar inte det där. Hur kan man fortfarande vara kopplet insatt i att vilja ha kvar sina leksaker. Glömma och gå vidare.

    Jag förstår faktiskt inte heller att min äldsta son älskar mig, om jag nu är så hemskt. Min äldsta son stöttar mig och håller med om att min yngsta son är tokig.

    Om jag får uppriktiga svar och ärliga svar, ordentliga svar, istället för en massa utropningstecken, så skulle det uppskattas.

  • Anonym (Son)
    Anonym (Mia) skrev 2024-04-05 07:46:58 följande:

    Inte så konstigt att storebror är på din sida. Han ville väl själv undvika att bli utsatt för det han såg dig göra mot lillebror. När man bevittnar mobbning har man ju två val - att protestera och därmed riskera att själv bli utsatt, eller att haka på mobbaren (du, alltså). Att storebror tog ditt parti skulle alltså kunna bero på rädsla. 


    Min äldsta son är inte rädd för mig.
    Han är 1.80 cm lång och har stora muskler.
    Anonym skrev 2024-04-05 07:33:14 följande:
    Man blir fan helt stum.
    För att?
    Anonym skrev 2024-04-05 07:32:19 följande:
    Du är ju så sjuk att det uppriktigt är svårt att greppa.

    Om alla andra är sjuka och man själv är den enda som har rätt, är det inte dags att tänka efter då?
    Verkar det inte konstigt?

    Du har alltså kvaddat ditt barns barndom och liv så länge och så till den milda grad att han lämnar sin egen mor, men DU bestämmer fortfarande att det inte var så farligt? Det är upp till dig att avgöra och det är HAN som har fel?
    Du har bara bestämt att så får man göra, dock BARA med just honom. Sedan ska man ändå bli omtyckt.

    Och detta baserar du på att din ANDRA son (dvs ni båda som misshandlat den första) inte verkar misstycka! Du fattar verkligen inte hur rubbat detta är? Kända historiska diktatorer har för fan haft anhöriga som tyckt om dem.

    Som sagt, jag tycker att du ska skänka din pant nästa gång du är i affären, så är väl karman mot sonen säkert utjämnad sen.

    Det här är alltså sjukdom.
    Det är därför du inte kan se det, men det har kostat min en persons barndom och välmående.
    Äldsta sonen fick också stryk som barn, bara så du vet.


  • Anonym (Son)
    EpicF skrev 2024-04-05 16:37:32 följande:
    Du tyckte aga var en bra uppfostringsmetod trots att det förbjöds 1979...

    Att du dessutom inte förstår att det du gjort är fel och att hur du behandlade din yngsta son också är fel är bra tragiskt.

    Jag förstår varför din yngsta har sagt upp kontakten med dig. Makan till dysfunktionell familj. 
    Både jag och min äldsta son har det bra ställt. Vart någonstans är det dysfunktionellt?
  • Anonym (Son)
    Anonym skrev 2024-04-06 00:44:14 följande:
    Ok? Då vet jag. Så du var trots allt en rätt bra förälder då, menar du? Eller vad är det som blir bättre av det?

    Försöker förklara att min äldsta fick också stryk och han vill inte bryta kontakten. Vi har bra kontakt. Någon skrev också att han kanske är rädd för mig. Vilket inte stämmer. Han är 1.80 cm lång och har stora muskler.


     


     


    EpicF skrev 2024-04-06 00:56:01 följande:

    Ts:  Låter man sin äldsta son misshandla sin yngsta son, samt att man själv har misshandlat sina barn (ja, att få stryk som barn är misshandel!) så har man det inte bra och då är man en dysfunktion familj som borde fått hjälp av socialen då. Nu är det dock försent.


    Kanske dysfunktionell en gång i tiden, men idag slår jag inte barnen. Min äldsta son fick stryk. Men vi har bra kontakt med varandra.


    Anonym skrev 2024-04-06 01:10:20 följande:
    Vad är din definition av "bra ställt"? Den verkar skilja sig ifrån normen.

    Vi har bra kontakt med varandra, jag och min äldsta son.





  • Anonym (Son)
    EpicF skrev 2024-04-06 10:56:14 följande:

    Ts: Fortfarande så är ni en dysfunktionell familj. Att du fortfarande inte förstår vad du gjorde bekräftar det bara mer. 

    Oavsett om man är 1.80 och har muskler eller 1.60 utan muskler så kan man vara lika rädd för en person, ex en förälder som misshandlade en som barn. Att man har muskler och är lång gör inte att man automatiskt inte är rädd. 


    Kanske dyskfunktionell förut, men inte längre i sådan fall!

    Om han är rädd för mig, så skulle det märkas. Han kan ibland bli arg o.s.v.
    Anonym (Mia) skrev 2024-04-06 10:34:23 följande:

    Din son var inte 1,80 när han var barn. Och du svarar själv på varför han hade goda skäl att vara rädd. 


    Om han har blivit större sedan han var barn, så kan det väl vara som så att han slutat vara rädd för mig. Av vilken skäl skulle han vara rädd för mig då?



  • Anonym (Son)
    Anonym (Mia) skrev 2024-04-06 12:55:07 följande:
    Ditt barn vill inte veta av dig. Vad är dysfunktionellt om inte det? 
    Förut kanske det var dysfunktionellt, men inte längre.

    Jag kan inte svara på varför min yngsta son vägrar släppa det som varit för länge sedan. Glömma och gå vidare, bör man göra. Jag tycker själv att han skall glömma och gå vidare. Sedan kan vi alla bli en familj återigen och vara lyckliga och glada.

    Om han bara släppte allt. Jag och min äldsta  son har det så fint.
  • Anonym (Son)

    Jag vill höra ytterligare om min äldsta sons ''rädsla'' över mig. Hur kan han vara rädd för mig? Tror han att jag skall slå honom, tänker ni?

    Förstår ingenting.

  • Anonym (Son)
    Anonym (M) skrev 2024-04-06 13:28:21 följande:
    Med samma logik så är det väl bara du glömmer sin yngste son nu då. Glöm och gå vidare och släpp det som varit.
    Om han glömmer och går vidare, så kan han komma till oss i familjen. Vi blir en och samma familj.

    Men om jag glömmer och går vidare, betyder det att han är utom familj.

    Jag tänker inte bara på mig, utan även på honom. Om han glömmer, så mår han bra.

    Till alla som skriver om min äldsta sons rädsla. Han är inte rädd för mig.
  • Anonym (Son)
    enfunderandeman skrev 2024-04-08 23:53:04 följande:

    Inte så vanligt. Beror väl på orsak. Kan ju finnas omständigheter som trasslar till saker i livet. Sjukdom, olycka, ekonomiska bekymmer, arbetslöshet etc. 

    Känner till folk  i min omgivning som är 35-40 och bor hemma. Men det är mer som att dom hyr rum. Det städar, tvättar, lagar mat. Sköter sig själva i princip. Det är ju dessutom inte alla som har råd att köpa sig bostadsrätter eller möjlighet att få hyra. Pga av olika orsaker. Är det bättre att dom lever på gatan då? Tänker jag. Skälet beror på skulder och långtidsarbetslöshet varvat med sjukdom. Vem bryr sig egentligen? Är väl eran ensak. Och inte andras. Jag menar hade jag problem själv, tvingats in i en sådan situation. Hade jag skitit i vad folk tycker. Det är inte deras problem.

    Många som svarat här, kanske fått hjälp ekonomiskt. Av päron dyl. Det är rätt handikappat med. Folk skulle dö, om det visste hur vanligt det här är i andra europeiska länder LOL. Där man också hjälper sina sjuka/åldrande föräldrar. Inget konstigt där. 

    Sverige kan kliva ner lite från sin höga häst, då detta kommet bli mycket mer vanligt inom en snar framtid även i Sverige. Pga av rådande bostadsproblematik. Samt en äldreomsorg som kommer vara nästintill icke existerande. Där allt fler kommer behöva vårda sina närmaste. 

    Om TS däremot inte har något legitimt skäl, så är det inte normalt. Om din son inte har några hinder, för att bo själv. Då är det inte acceptabelt..


    Ensam kvinna, mycket rädd är jag. Så är det faktiskt. Min son som bor med mig, så vet alla att jag inte är ensam.


  • Anonym (Son)
    Anonym (Men herregud!) skrev 2024-05-03 04:41:55 följande:
    Åh herregud... det här blir ju bara sjukare och sjukare...

    Allt jag skriver är störd och sjukt. Hela tiden. Det är normalt att en kvinna är rädd och är rädd om sig. Jag kan inte bo ensam, eftersom mina grannar kan komma att förstå att jag är en ensam kvinna. Jag har blivit mycket rädd och då har min son ställt upp.


    Så med andra ord, har detta ingenting som handlar om att det är fel någonstans.

Svar på tråden Helt okej att ha sin son som är 32 år och bor hemma?