• Anonym (Son)

    Helt okej att ha sin son som är 32 år och bor hemma?

    Jag är en ensam mamma. Min yngsta son har lämnat mig och avslutat kontakten. P.g.a min stora sorg och min ensamhet. Så bor min son som är 32 år.

    Varför är detta inte okej, om det nu skulle vara icke-okej.

  • Svar på tråden Helt okej att ha sin son som är 32 år och bor hemma?
  • EpicF
    Anonym (Son) skrev 2024-04-06 02:22:24 följande:

    Försöker förklara att min äldsta fick också stryk och han vill inte bryta kontakten. Vi har bra kontakt. Någon skrev också att han kanske är rädd för mig. Vilket inte stämmer. Han är 1.80 cm lång och har stora muskler.


     


     


    EpicF skrev 2024-04-06 00:56:01 följande:

    Ts:  Låter man sin äldsta son misshandla sin yngsta son, samt att man själv har misshandlat sina barn (ja, att få stryk som barn är misshandel!) så har man det inte bra och då är man en dysfunktion familj som borde fått hjälp av socialen då. Nu är det dock försent.


    Kanske dysfunktionell en gång i tiden, men idag slår jag inte barnen. Min äldsta son fick stryk. Men vi har bra kontakt med varandra.


    Vi har bra kontakt med varandra, jag och min äldsta son.






    Ni verkar vara lika dysfunktionella båda två. 
  • EpicF
    Anonym (Son) skrev 2024-04-06 13:10:56 följande:
    Förut kanske det var dysfunktionellt, men inte längre.

    Jag kan inte svara på varför min yngsta son vägrar släppa det som varit för länge sedan. Glömma och gå vidare, bör man göra. Jag tycker själv att han skall glömma och gå vidare. Sedan kan vi alla bli en familj återigen och vara lyckliga och glada.

    Om han bara släppte allt. Jag och min äldsta  son har det så fint.
    Att ens mamma har misshandlat en som barn, sålt ens leksaker och till råga på allt låtit äldsta barnet misshandla det yngre är inget man bara glömmer och går vidare från. Och nej, en lycklig familj blir ni aldrig. 
  • enfunderandeman

    Inte så vanligt. Beror väl på orsak. Kan ju finnas omständigheter som trasslar till saker i livet. Sjukdom, olycka, ekonomiska bekymmer, arbetslöshet etc. 

    Känner till folk  i min omgivning som är 35-40 och bor hemma. Men det är mer som att dom hyr rum. Det städar, tvättar, lagar mat. Sköter sig själva i princip. Det är ju dessutom inte alla som har råd att köpa sig bostadsrätter eller möjlighet att få hyra. Pga av olika orsaker. Är det bättre att dom lever på gatan då? Tänker jag. Skälet beror på skulder och långtidsarbetslöshet varvat med sjukdom. Vem bryr sig egentligen? Är väl eran ensak. Och inte andras. Jag menar hade jag problem själv, tvingats in i en sådan situation. Hade jag skitit i vad folk tycker. Det är inte deras problem.

    Många som svarat här, kanske fått hjälp ekonomiskt. Av päron dyl. Det är rätt handikappat med. Folk skulle dö, om det visste hur vanligt det här är i andra europeiska länder LOL. Där man också hjälper sina sjuka/åldrande föräldrar. Inget konstigt där. 

    Sverige kan kliva ner lite från sin höga häst, då detta kommet bli mycket mer vanligt inom en snar framtid även i Sverige. Pga av rådande bostadsproblematik. Samt en äldreomsorg som kommer vara nästintill icke existerande. Där allt fler kommer behöva vårda sina närmaste. 

    Om TS däremot inte har något legitimt skäl, så är det inte normalt. Om din son inte har några hinder, för att bo själv. Då är det inte acceptabelt..

  • Anonym (Son)
    enfunderandeman skrev 2024-04-08 23:53:04 följande:

    Inte så vanligt. Beror väl på orsak. Kan ju finnas omständigheter som trasslar till saker i livet. Sjukdom, olycka, ekonomiska bekymmer, arbetslöshet etc. 

    Känner till folk  i min omgivning som är 35-40 och bor hemma. Men det är mer som att dom hyr rum. Det städar, tvättar, lagar mat. Sköter sig själva i princip. Det är ju dessutom inte alla som har råd att köpa sig bostadsrätter eller möjlighet att få hyra. Pga av olika orsaker. Är det bättre att dom lever på gatan då? Tänker jag. Skälet beror på skulder och långtidsarbetslöshet varvat med sjukdom. Vem bryr sig egentligen? Är väl eran ensak. Och inte andras. Jag menar hade jag problem själv, tvingats in i en sådan situation. Hade jag skitit i vad folk tycker. Det är inte deras problem.

    Många som svarat här, kanske fått hjälp ekonomiskt. Av päron dyl. Det är rätt handikappat med. Folk skulle dö, om det visste hur vanligt det här är i andra europeiska länder LOL. Där man också hjälper sina sjuka/åldrande föräldrar. Inget konstigt där. 

    Sverige kan kliva ner lite från sin höga häst, då detta kommet bli mycket mer vanligt inom en snar framtid även i Sverige. Pga av rådande bostadsproblematik. Samt en äldreomsorg som kommer vara nästintill icke existerande. Där allt fler kommer behöva vårda sina närmaste. 

    Om TS däremot inte har något legitimt skäl, så är det inte normalt. Om din son inte har några hinder, för att bo själv. Då är det inte acceptabelt..


    Ensam kvinna, mycket rädd är jag. Så är det faktiskt. Min son som bor med mig, så vet alla att jag inte är ensam.


  • Anonym (Men herregud!)
    Anonym (Son) skrev 2024-05-02 22:32:51 följande:
    Ensam kvinna, mycket rädd är jag. Så är det faktiskt. Min son som bor med mig, så vet alla att jag inte är ensam.
    Åh herregud... det här blir ju bara sjukare och sjukare...
  • Dr Nail

    Vadå bor hemma, var ska man annars bo? Hemlös kan man ju också vara såklart, är det att föredra?

  • Anonym (Son)
    Anonym (Men herregud!) skrev 2024-05-03 04:41:55 följande:
    Åh herregud... det här blir ju bara sjukare och sjukare...

    Allt jag skriver är störd och sjukt. Hela tiden. Det är normalt att en kvinna är rädd och är rädd om sig. Jag kan inte bo ensam, eftersom mina grannar kan komma att förstå att jag är en ensam kvinna. Jag har blivit mycket rädd och då har min son ställt upp.


    Så med andra ord, har detta ingenting som handlar om att det är fel någonstans.

  • Anonym (M)
    Anonym (Son) skrev 2024-05-03 06:42:45 följande:

    Allt jag skriver är störd och sjukt. Hela tiden. Det är normalt att en kvinna är rädd och är rädd om sig. Jag kan inte bo ensam, eftersom mina grannar kan komma att förstå att jag är en ensam kvinna. Jag har blivit mycket rädd och då har min son ställt upp.


    Så med andra ord, har detta ingenting som handlar om att det är fel någonstans.


    Men det var ju inte därför han flyttade in, enligt din egen trådstart. Och du har väl bort ensam tidigare, innan han flyttade in, och grannarna visste om det?
  • EpicF
    Anonym (Son) skrev 2024-05-03 06:42:45 följande:

    Allt jag skriver är störd och sjukt. Hela tiden. Det är normalt att en kvinna är rädd och är rädd om sig. Jag kan inte bo ensam, eftersom mina grannar kan komma att förstå att jag är en ensam kvinna. Jag har blivit mycket rädd och då har min son ställt upp.


    Så med andra ord, har detta ingenting som handlar om att det är fel någonstans.


    Rädd och ensam har inget med könet att göra. Och dina granna bryr sig knappast om att du är en ensam kvinna och bor själv. Däremot tycker de nog, som de flesta, att det är lite märkligt att din 32-årige son fortfarande bor hemma. Att han inte klippt navelsträngen är märkligt och onormalt. 
  • Anonym (Muminmamman)

    Du kan inte bo ensam för att dina grannar skulle tycka att det är konstigt?

  • Anonym
    Anonym (Son) skrev 2024-05-03 06:42:45 följande:

    Allt jag skriver är störd och sjukt. Hela tiden. Det är normalt att en kvinna är rädd och är rädd om sig. Jag kan inte bo ensam, eftersom mina grannar kan komma att förstå att jag är en ensam kvinna. Jag har blivit mycket rädd och då har min son ställt upp.


    Så med andra ord, har detta ingenting som handlar om att det är fel någonstans.


    Då tar vi det för trettionde gången ... Som jag skrivit innan:

    Det sjuka är FORTFARANDE att du inte fattar att man inte kan kvadda andras liv hur man vill och sedan anse att man själv bestämmer vad som bör glömmas bort och vad som inte ska tas så allvarligt. Att det är offret som har fel.
    Hitler kanske bara skojade?

    Att sedan försvara detta med att man faktiskt pucklat på även andra barn är ju säkert förmildrande iofs ...
  • Anonym

    Nyfiken fråga till TS:
    Vad är anledningen till att du aldrig i någon av dina trådar överhuvudtaget bemött mina (eller någon annans) argument om att det inte är utövaren av våld som bedömer offrets följder av det? 

    Du har hela tiden envist hävdat att det är sonen som gör fel och att eftersom ditt svineri nu hör till det förgångna, har du rätt att anse att det är han som gör fel - Och konsekvent vägrat att ens svara de som hintat om att han borde få bestämma över sitt eget mående.

    Uppenbarligen tänker du inte svara på varför du har bestämmanderätt över hans psyke men kan du svara på varför du inte kan besvara inläggen som ifrågasätter det? Hur kan du tycka att misshandlaren ska bestämma över offrets psyke och mående?

    Om du inte svarar på varför du inte ens kan prata om det, tar jag för givet att du är så slut som du framställer dig och värderar dig därefter.

  • Anonym (Men herregud!)
    Anonym (Son) skrev 2024-05-03 06:42:45 följande:

    Allt jag skriver är störd och sjukt. Hela tiden. 


    Eh... ja? Borde inte det säga dig nånting? Att i princip alla reagerar likadant på det du skriver? 
    Anonym (Son) skrev 2024-05-03 06:42:45 följande:

    Det är normalt att en kvinna är rädd och är rädd om sig. Jag kan inte bo ensam, eftersom mina grannar kan komma att förstå att jag är en ensam kvinna. Jag har blivit mycket rädd och då har min son ställt upp.


    Så med andra ord, har detta ingenting som handlar om att det är fel någonstans.


    Alltså normalt och normalt... det är väl inte helt ovanligt att många kvinnor (och män, för den delen!) är rädda, så just det kan kanske betraktas som normalt. Vad som inte är normalt, däremot, är att sonen känner att han måste ställa upp för sin rädda mamma så till den grad att han måste bo tillsammans med henne. Vad som inte är normalt är att mamman anser att hon har rätt att ta emot denna "hjälp" från sonen. Vad som inte är normalt är vidare, precis som sååå många andra redan påpekat, att tro att man kan begå det grymmaste sveket i världen mot en annan människa, och sen tro att man själv har rätt att bestämma hur offret ska känna, och hur offret bör hantera situationen...
  • OlgaElvira

    Köra TS hur tänker du din framtid? Din framtid och din äldste sons framtid? Vi gör olika val i livet utifrån vad man klarar just då. Saker har tydligen hänt i ditt och sönernas liv som gjort att livet nu ser ut som det gör. Din är 32, gissar att du är drygt 50 år själv. 
    Hur skull du vilja att hans liv ser ut när han är dryg 50 år?  Vill du att han ska bo kvar med dig ditt liv ut. 


    Har han uttryckt uttryckt önskemål om partner, om att få bli pappa. Vill du ha barnbarn? 

  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Son) skrev 2024-05-02 22:32:51 följande:
    Ensam kvinna, mycket rädd är jag. Så är det faktiskt. Min son som bor med mig, så vet alla att jag inte är ensam.
    Anonym (Son) skrev 2024-05-03 06:42:45 följande:

    Allt jag skriver är störd och sjukt. Hela tiden. Det är normalt att en kvinna är rädd och är rädd om sig. Jag kan inte bo ensam, eftersom mina grannar kan komma att förstå att jag är en ensam kvinna. Jag har blivit mycket rädd och då har min son ställt upp.


    Så med andra ord, har detta ingenting som handlar om att det är fel någonstans.


    Men att som vuxen vara rädd för att bo ensam är väl inte alls normalt? Vad är du rädd för? Bor du i ett otryggt område med mycket våld?

  • OlgaElvira
    Anonym (Son) skrev 2024-05-02 22:32:51 följande:
    Ensam kvinna, mycket rädd är jag. Så är det faktiskt. Min son som bor med mig, så vet alla att jag inte är ensam.
    Omtänksamt av din äldste son att välja att bo hos dig. Han vill att du ska känna dig trygg. Kommer ni att behålla detta sätt att bo ditt liv ut? Tror du inte att din son vill ha en partner och egna barn i livet? Är du då bekväm med att bo med hans partner och eventuella barnbarn.
  • Anonym
    Anonym (Men herregud!) skrev 2024-05-04 04:17:23 följande:
    Vad som inte är normalt är vidare, precis som sååå många andra redan påpekat, att tro att man kan begå det grymmaste sveket i världen mot en annan människa, och sen tro att man själv har rätt att bestämma hur offret ska känna, och hur offret bör hantera situationen...
    Tack. Jag har försökt länge.
    Tyvärr kan hon inte ens svara på varför hon inte kan svara.

    Men nänä, frisk å allt!
  • Anonym
    Anonym skrev 2024-05-04 03:58:44 följande:

    Om du inte svarar på varför du inte ens kan prata om det, tar jag för givet att du är så slut som du framställer dig och värderar dig därefter.


    Som jag skrev.
    Värdelös alltså.
Svar på tråden Helt okej att ha sin son som är 32 år och bor hemma?