• Benganfans

    Fiske

    Finns det några fler fiske intreserade pappor här? Vad fiskar ni med och i vilka typer av vatten? Själv kör jag mest haspel med lite olika spinnare och en del mete. mest kust fiske. försöker nu hitta något bra fiskeställe i närheten av nyköping.

  • Svar på tråden Fiske
  • I Din Panna
    Benganfans skrev 2007-07-17 06:47:53 följande:
    Jag kör med 0,28 lina efter inrådan från mannen i fiskebutiken som kollade på min rulle. Jag kör med ett shimano speed master 270cm spö.
    OK men då är det lintjockleken som spökar. Är det upp mot 0,30 och framförallt nylon är det ingen idé att fiska med drag runt 10 gram.
    Köp 0,15 PowerPro, det kan du både ha till abborre, öring, gädda osv. Bra allroundlina och dina kast kommer nästan fördubblas (OK jag tar i lite), du kommer deffinitivt märka en stor skillnad.

    Kör du bara abborre eller fisk i den storleken kan du köra 0,10 spunnen lina, personligen skulle jag inte rekommendera det, finns många som är missnöjda med just den diametern, många "fabrikationsfel" osv.....
  • Benganfans

    ok. men är inte en spunnen lina knepig i fiske i minus grader? att det blir iskristaller i linan?

  • I Din Panna
    Benganfans skrev 2007-07-17 17:28:57 följande:
    ok. men är inte en spunnen lina knepig i fiske i minus grader? att det blir iskristaller i linan?
    Lite olika med olika linor, jag har aldrig haft några större problem med det. Det jobbiga är väl att man då och då måste "rensa" spöringen längst ut på spöt.
    Det finns betydligt fler fördelar än nackdelar med en spunnen lina.
  • ElakaArne

    Spännande tips.
    Kör oftast med en gammal Cardinal 54, men spunnen lina kanske vore ide´att titta på.

  • Benganfans

    Skall in till fiske handlaren i morgon och kolla på spunnen lina samt den nya rullen. får se om det blir affär det handlar lite om vi kommer ut i sthlms skärgård till helgen också.

  • Alex23

    Benganfans skrev 2007-07-22 09:38:39 följande:


    Skall in till fiske handlaren i morgon och kolla på spunnen lina samt den nya rullen. får se om det blir affär det handlar lite om vi kommer ut i sthlms skärgård till helgen också.
    Var du ut i helgen? Jag var ute på säsongens första Gös fiske i lördags, fick 3 st :) Nån annan som har fiskat i helgen?
  • Charlie Bravo

    Inte på riktigt, men jag var ute på en liten skogspromenad med min son (i barnvagnen) igår. Härligt med en promenad i skogen när det regnar eftersom alla dofter kommer fram. Hade inte planerat fiske, men har alltid ett 4-delat spö + lite fiskeutrustning liggandes i bilen, så jag tog med det eftersom vi skulle passera en sjö. När vi går förbi ett näckrosparti ser jag hur det bubblar förfullt bara 1,5 meter från land samt tecken på aktivitet av större fisk (rörelse i vattenytan). Upp med spöt och ut med ett majsagnat mete. Otroligt nervpirrande när det är stor fisk som äter (troligvis karp eller sutare) och man kan följa dess väg genom bubblorna. Tyvärr hann det inte bli till några hugg. Min son tyckte inte det var så spännande att titta på i mer än 20 minuter, sen var det dags att rulla igen. Men det blev i alla fall till 20 minuters spänning, och det är ju alltid något.

  • Benganfans

    Jobbade i helgen. men helgen som kommer nu då skall jag ut och fiska vart vet jag inte ännu. förhoppnings vis sthlms skärgård. dit vi skall har jag några bra ställen för gädda och abbore.

Svar på tråden Fiske