• mammatillfyra88

    Förälder till min dotters kompis undanhöll information från mig som kunde lett till att barnen hittats när de försvann!

    Dottern (13 år) frågade i fredags om en av hennes bästa vänner fick sova här, då det hänt mycket senaste tiden och det var första kvällen jag skulle få andas sa jag nej, hon berättade att hennes kompis inte ville sova hos sin förälder (de är separerade och den andra var bortrest över helgen) 
    Jag förklarade att det vart mycket och jag behöver få ta det lugnt och slappna av men att lördag kunde hon sova här. Dottern säger då att hon inte tänker komma hem utan sova med kompisen ute för att hon inte tänker låta henne sova själv ute en fredag. Jag tog det inte så allvarligt först för lite dramatik då och då blir det ju, hon kom iallafall inte hem. Svarade mig inte, slutade tillslut svara på mina mess och blockerade mig. Jag tog kontakt med kompisens förälder som inte heller fick tag på dem. Tillslut erbjuder sig personen att åka ut och leta. jag var som sagt ensam hemma, de andra barnen låg och sov och klockan var nästan 22.
    får sen veta att hen sett tjejerna springa på en buss men såg inte vilken och hann inte ifatt, när hen kom till bilen igen var bussen borta. senare får jag svar av andra föräldern att kartan på snapchat sa x antal minuter tidigare att dom åkte mot centrum.


    många samtal senare till polis, som skickade polis-sms till tjejerna och att jag väckte min äldsta som fick vara barnvakt sprang jag  hemifrån efter 01 på natten för att leta efter tjejerna. jag var ute till 03, skyndade mig hem för att jag frös så hemskt, ångest och fruktansvärd oro, va dom ute? Inne? Har det hänt något? Är dom säkra? VART ÄR DOM?!

    sista gången jag ringde 112 vid 03.10 berättade dom att dom fått fatt på tjejerna på McDonalds 3 mil hemifrån, i en annan stad. (under hela den här processen har jag pratat med flickans andra förälder som satte sig direkt i bilen och började sin resa hem som tog 2,5 timme för att hen vart så rädd och orolig)

    vid 04.30 möter jag 2 polisbilar och får äntligen krama om min dotter, vid det här laget rann bara tårarna av lättnad, jag var inte ens arg på henne för att jag var så lättad att dom mådde bra! Jag sov inget alls den natten. Var vaken från 06.10 på fredag morgon till 23 någon gång på lördag kväll.. 

    hade ett långt samtal med dottern när hon sovit några timmar där hon berättar att kompisens förälder som jag hjälpt under natten och ?samarbetat? med klev på den bussen tjejerna satt på, sa till att dom skulle kliva av och följa med hem men när hens dotter vägrade sa föräldern typ ?skitsamma jag pallar inte ? eller nåt liknande, fick exakt samma story av dotterns kompis och senare av den andra föräldern som konfronterat sitt ex ang detta och hen berättade att det var så det gått till. Mao har hen undanhållit information från mig hela kvällen och natten, suttit och låtsats inte veta vart dom åkte och gjorde ingen ansträngning att förhindra att dom åkte. Hade hen sagt detta direkt Hade jag kunnat be någon åka till där bussen stannade och plocka tjejerna, istället sprang jag runt en fredagsnatt på helt fel ort bland fyllon och letade efter våra döttrar!!! Kan tillägga att min dotter är deprimerad, har ångest, äter mediciner för detta som har ganska hemska bieffekter om medicinen inte tas när den ska. Hon har även ett ganska omfattande självskadebeteende som hon får hjälp med och har insatser för och detta har satt djupa sår i min själ.

    jag känner mig så lurad, bedragen, sviken!
    jag är så jävla arg så hälften hade nog räckt för att få hen att blekna om det gick att ta på.. jag skrev till föräldern att jag kommer att prata med soc på måndag (imorgon) och jag kommer göra en orosanmälan på hen utifrån agerandet och likgiltigheten till att barnen återfanns. eftersom polisen gör orosanmälan på det som hände tänker jag att jag ska ta upp allt på en gång. 


    jag undrar, vad hade hen för rätt att göra såhär mot mig? Är det ens okej? Jag ska prata med polisen imorgon med för det jag gick igenom den natten kommer jaga mig.. kommer jag någonsin kunna lita på en annan förälder igen? Hur har barnen det hos hen egentligen? Om ett litet barn sätter i halsen, skulle hen sätta barnet i en garderob och låtsas som ingenting och hoppas på det bästa? (Kass jämförelse men vart fan är ansvarskänslan?) och risken hen medvetet försatte våra barn i! Fredagnatt, vad som helst kunde ha hänt! Påkörda, misshandlade, bortförda, våldtagna, drogade eller vad som helst. Jag trotsade 2 av mina största rädslor den natten, mörker och fulla män, för att hitta VÅRA barn, medans hen satt hemma med informationen som kunde besparat mig allt lidande.. jag ber om ursäkt för långt och kanske rörigt inlägg, kan hända att det står hem istället för hen på några ställen. 


    Finns det något jag KAN göra för att ?sätta dit? den här föräldern för att hen höll information om min dotter som kunde fått hem henne dold för mig? För det lidande det orsakade och riskerna hen försatte både mig och tjejerna för? 


    mvh Vansinnigt arg, sårad och lurad mamma.

  • Svar på tråden Förälder till min dotters kompis undanhöll information från mig som kunde lett till att barnen hittats när de försvann!
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Jfgy) skrev 2024-04-22 11:17:55 följande:
    Du kan inte vara seriös? Eller har du inte läst TS ordentligt? Två barn var försvunna nattetid. Det är nollgradigt eller minusgrader. Polisen är ute och letar. Åtminstone det ena barnet lider av psykisk ohälsa och mår mycket dåligt om hon inte får sin medicin i rätt tid. Trots detta underlåter personen att berätta för polisen var barnen troligen är. Personen har försökt skydda sitt eget skinn genom att inte berätta, för det hade avslöjat vilket skitförälder hen är. Då låter hen hellre två barn försvinna i en annan stad i kalla natten. Det är faktiskt oförlåtligt. 
    Jag läste... Säger inte att du ska bli bästa kompis med föräldern. Men är barnen kompisar med varandra så måste du ju ändå förhålla dig till personen i fråga. Eller förbjuda ungarna att umgås. Men det låter inte som att dottern lyssnar på mamma till 1000%.

    Är det psykisk ohälsa och en jävla massa annat så är det bättre att du på något sätt har en kommunikation. Om det skulle hända igen. Dessutom, den föräldern fick ju faktiskt kontakt med ungarna och visste vad som hände, det fick inte TS.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Jfgy) skrev 2024-04-22 11:17:55 följande:
    Du kan inte vara seriös? Eller har du inte läst TS ordentligt? Två barn var försvunna nattetid. Det är nollgradigt eller minusgrader. Polisen är ute och letar. Åtminstone det ena barnet lider av psykisk ohälsa och mår mycket dåligt om hon inte får sin medicin i rätt tid. Trots detta underlåter personen att berätta för polisen var barnen troligen är. Personen har försökt skydda sitt eget skinn genom att inte berätta, för det hade avslöjat vilket skitförälder hen är. Då låter hen hellre två barn försvinna i en annan stad i kalla natten. Det är faktiskt oförlåtligt. 
    Och ts behöver inte förlåta. Däremot inte olagligt på något sätt och inget som ts kan "sätta dit" någon för.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Jfgy) skrev 2024-04-22 11:17:55 följande:
    Du kan inte vara seriös? Eller har du inte läst TS ordentligt? Två barn var försvunna nattetid. Det är nollgradigt eller minusgrader. Polisen är ute och letar. Åtminstone det ena barnet lider av psykisk ohälsa och mår mycket dåligt om hon inte får sin medicin i rätt tid. Trots detta underlåter personen att berätta för polisen var barnen troligen är. Personen har försökt skydda sitt eget skinn genom att inte berätta, för det hade avslöjat vilket skitförälder hen är. Då låter hen hellre två barn försvinna i en annan stad i kalla natten. Det är faktiskt oförlåtligt. 

    Det är oförlåtligt.
    Självklart.
    Denna förälder verkar så ansvarslös att TS borde räkna med 0 ansvar från denna förälder och i fortsättningen själv ta 100% ansvar för sin egen dotter, i alla lägen.
    Jag kan inte förstå att TS släppte iväg dottern när  hon sa att hon tänkte sova ute med kompisen, särskilt som dottern gjort ännu värre saker tidigare. 


    Jag förstår inte heller att man överhuvudtaget släpper ut trettonåringar på detta sättet på egen hand. En trettonåring är ett barn. TS dotter är dessutom mycket psykiskt skör och självskadar. Det låter som att TS familj behöver stöd?
    Varför är inte pappan hemma? Bor han i en annan stad? 

  • Anonym (Jfgy)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-04-22 11:22:49 följande:
    Jag läste... Säger inte att du ska bli bästa kompis med föräldern. Men är barnen kompisar med varandra så måste du ju ändå förhålla dig till personen i fråga. Eller förbjuda ungarna att umgås. Men det låter inte som att dottern lyssnar på mamma till 1000%.

    Är det psykisk ohälsa och en jävla massa annat så är det bättre att du på något sätt har en kommunikation. Om det skulle hända igen. Dessutom, den föräldern fick ju faktiskt kontakt med ungarna och visste vad som hände, det fick inte TS.

    Vad jag förstår har kompisen en vettig förälder som hen brukar bo hos, men skulle vara hos den knäppa den här natten eftersom den vettiga föräldern var bortrest. Verkar mycket smartare för TS att stötta och hålla kontakten med den vettiga föräldern istället för den som inte bryr sig om sitt barn (eller TS barn). 


    Den knäppa förälderns kontakt med barnen bestod väl för övrigt i att hen sa att hen inte brydde sig och lät dem åka iväg ensamma med en buss? 

  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Eh) skrev 2024-04-22 11:32:04 följande:
    Och ts behöver inte förlåta. Däremot inte olagligt på något sätt och inget som ts kan "sätta dit" någon för.
    Precis, bra poäng. Många tycks ha svårt att förstå det. Dessutom... Saknar jag den andra förälderns version.

    Soc får säkert den sista historien när de blandas in. Det kan ju finnas en dimension till på det hela. "Snälla, berätta inte för mamma vart jag är för någonstans", "hon gör ditten och datten med mig osv osv". Säger inte att det är sant, men tonåringar på glid kan ha en skev verklighetsuppfattning.

    Det jag verkligen inte förstår... Om TS har en tonåring på glid och rymmer.... Varför inte bara tacka ja till varje möjlighet att ha henne hemma en fredagskväll? Är det så besvärligt att ha två tonåringar som tisslar inne på rummet?

    Sett i backspegeln blev det inte någon vila ändå.
  • Anonym (Jfgy)
    Anonym (Eh) skrev 2024-04-22 11:32:04 följande:
    Och ts behöver inte förlåta. Däremot inte olagligt på något sätt och inget som ts kan "sätta dit" någon för.
    Det är Socialtjänsten som behöver få veta. Och så blir det ju troligen, för polisen lär underrätta dem. En förälder ska inte kunna komma undan med att motverka att försvunna barn hittas. Det är något väldigt fel i huvudet på en person som gör så. Den ska inte ha något ansvar för barn. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Casanova) skrev 2024-04-22 11:47:21 följande:
    Precis, bra poäng. Många tycks ha svårt att förstå det. Dessutom... Saknar jag den andra förälderns version.

    Soc får säkert den sista historien när de blandas in. Det kan ju finnas en dimension till på det hela. "Snälla, berätta inte för mamma vart jag är för någonstans", "hon gör ditten och datten med mig osv osv". Säger inte att det är sant, men tonåringar på glid kan ha en skev verklighetsuppfattning.

    Det jag verkligen inte förstår... Om TS har en tonåring på glid och rymmer.... Varför inte bara tacka ja till varje möjlighet att ha henne hemma en fredagskväll? Är det så besvärligt att ha två tonåringar som tisslar inne på rummet?

    Sett i backspegeln blev det inte någon vila ändå.
    Jag förstår inte heller det. Om man har en psykiskt skör trettonåring som självskadar tycker jag man borde försöka se till att henne hemma så mycket som möjligt och då är det ju toppen om kompisen vill sova över. 
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Jfgy) skrev 2024-04-22 11:51:52 följande:
    Det är Socialtjänsten som behöver få veta. Och så blir det ju troligen, för polisen lär underrätta dem. En förälder ska inte kunna komma undan med att motverka att försvunna barn hittas. Det är något väldigt fel i huvudet på en person som gör så. Den ska inte ha något ansvar för barn. 
    Ja, soc kanske erbjuder något slags föräldrastöd till den personen men inte säkert de gör så pass mycket ens en gång. Dessutom är sådana insatser frivilliga om det inte finns någon allvarlig oro från soc sida.
  • Anonym (Jfgy)
    Anonym (Eh) skrev 2024-04-22 12:28:46 följande:
    Ja, soc kanske erbjuder något slags föräldrastöd till den personen men inte säkert de gör så pass mycket ens en gång. Dessutom är sådana insatser frivilliga om det inte finns någon allvarlig oro från soc sida.
    Ett barn som hellre sover ute i minusgrader än hos föräldern borde ju orsaka rejäl oro. Å andra sidan verkar det finnas en vettig förälder också, som barnet är hos för det mesta (eller så har jag missuppfattat det). 
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Jfgy) skrev 2024-04-22 12:37:45 följande:
    Ett barn som hellre sover ute i minusgrader än hos föräldern borde ju orsaka rejäl oro. Å andra sidan verkar det finnas en vettig förälder också, som barnet är hos för det mesta (eller så har jag missuppfattat det). 
    Ja, man kan ju fundera på att även ts borde få en orosanmälan på sig också då, eller hur? Så ts ska nog inte kasta sten i glashus...

    Den där ovettiga föräldern som ljugit för ts och inte "orkat" ta tag i situationen verkar då omogen och vi vet ju inte, soc kanske redan är inblandade där, men klart oroväckande att en 13-åring hellre sover ute än hos ena föräldern. Lite off topic, men personligen tycker jag att hon då borde bo mer hos den andra där han tydligen kan tänka sig att vara annars.
Svar på tråden Förälder till min dotters kompis undanhöll information från mig som kunde lett till att barnen hittats när de försvann!