• Anonym (Ts)

    Vårdblockad?

    Ja jag förstår att ssk inte vill jobba över. Men kraven är kortare arbetstid OCH högre lön. Det låter skönt, hade väl alla velat ha. Vad ÄR det med vården och ssk som aldrig blir bra. Har hört detta tjat så länge, själv jobbat i vården och förstår inte varför man aldrig kommer vidare från detta gnäll, konflikt och hittar någon lösning. 

  • Svar på tråden Vårdblockad?
  • Anonym (Ts)
    EpicF skrev 2024-04-27 17:39:06 följande:
    Det är en bloggartikel. 
    Du kan ju kalla det en bloggartikel hur mycket du vill men det är en beskrivning av skr:s ståndpunkt av deras förhandlingschef. Om man vill veta varför skr inte går med på ssk krav får man ju åtminstone lyssna på argumenten. Det är inte bara vf:s världsbild som är den sanna. 
  • Anonym (HmJ)
    Plupp73 skrev 2024-04-27 18:09:22 följande:

    Nu är jag läkare, inte sjuksköterska. Däremot arbetar jag givetvis nära gruppen sjuksköterskor och ser hur deras arbetsdagar är. 
    Som sjuksköterska på avdelning kommer du till jobbet på morgonen, tar rapport av nattpersonalen, går runt och träffar alla patienter, delar mediciner, ger patienterna sina mediciner, tar rapport av usk angående kontrollerna, tar rapport från akuten om inkommande patienter som skall komma upp till din avdelning. Sedan börjar läkarronden kl 08, då du skall kunna rapportera hur dina patienter mår och basalt om varför de är på avdelning, när de fått tid för olika undersökningar osv. Du går efter ronden (som kan ta ett par timmar) runt med läkaren och ser samtal och klinisk undersökning av patienten. Sedan skall du verkställa det läkaren sagt, dvs förbereda patienten för utskrivning med vård berättelse, kontakta anhöriga, rapportera till hemtjänst, hemsjukvård osv. Se till att doktorn kommer ihåg att skriva recept, ändra Apodosen osv. Sedan kommer lunchen, nya medicindelningar, nya kontroller, nya patienter efter de som skrivits hem. Ny rapport från akuten. Sedan rapport till nästa ssk som tar över. Därefter kommer administration av alla patienterna och vad som sagts på ronden. Sedan går du hem, om du inte blivit i beordrad på dubbelpass är ven på kvällen.

    Utöver det är det helgpass, nattpass, storhelgspass osv.
    Nej att vara sjuksköterska är att vara spindeln i nätet för kontakt med anhöriga, kommunen, patienten, undersköterskor, läkare, andra avdelningar, vårdplats koordinatorer, röntgenavdelning osv osv.
    Det är stressigt och tungt både fysiskt och psykiskt.
    De är värda en lön och en bättre arbetsmiljö.
    Så tycker jag


    Bra skrivet, tycker också att de är värda det
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2024-04-27 20:04:39 följande:
    Du kan ju kalla det en bloggartikel hur mycket du vill men det är en beskrivning av skr:s ståndpunkt av deras förhandlingschef. Om man vill veta varför skr inte går med på ssk krav får man ju åtminstone lyssna på argumenten. Det är inte bara vf:s världsbild som är den sanna. 
    Jag sa aldrig något om innehållet utan att det är en sk bloggartikel. 

    Jag visste dock redan varför se inte vill/kan gå med på kraven. Resultatet som förmodligen kommer att bli är att sjuksköterskorna flyt vården och vi står där utan personal. 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2024-04-27 20:02:05 följande:
    Att de är "värda en lön" tror jag faktiskt alla är överens om 
    Men vi är inge värda en bra arbetsvardag med mindre stress, längre återhämtningstid mellan passen, slippa beordrar övertid i tid och otid, och kunna ta raster när vi ska. Eller? 
  • Anonym (Ts)
    EpicF skrev 2024-04-27 20:26:21 följande:
    Jag sa aldrig något om innehållet utan att det är en sk bloggartikel. 

    Jag visste dock redan varför se inte vill/kan gå med på kraven. Resultatet som förmodligen kommer att bli är att sjuksköterskorna flyt vården och vi står där utan personal. 
    Du vet alltså varför de inte kan gå med på kraven? Ja ok men då förstår du varför det inte går att med ett miljardunderskott öka på ytterligare med miljardunderskott i en ekonomisk kris. Vem ska betala! Ska vi ha någon mer personal? Hur många andra yrkesgrupper ska varslas? Hur långa vårdköer ska vi ha. Ja ssk är en värda en acceptabel arbetsmiljö. Det är alla andra också. Jobba med den. Varför fungerar detta inte i Sverige? Lösningen kan ju inte vara att alla ska jobba mindre till högre lön. 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2024-04-27 20:36:36 följande:
    Du vet alltså varför de inte kan gå med på kraven? Ja ok men då förstår du varför det inte går att med ett miljardunderskott öka på ytterligare med miljardunderskott i en ekonomisk kris. Vem ska betala! Ska vi ha någon mer personal? Hur många andra yrkesgrupper ska varslas? Hur långa vårdköer ska vi ha. Ja ssk är en värda en acceptabel arbetsmiljö. Det är alla andra också. Jobba med den. Varför fungerar detta inte i Sverige? Lösningen kan ju inte vara att alla ska jobba mindre till högre lön. 
    Ja, jag vet redan varför de inte kan/vill. Men jag vad konsekvenser av det riskerar att bli. 

    Vi kommer få ännu mera längre köer när sjuksköterskor flyr vården. 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2024-04-27 20:36:36 följande:
    Du vet alltså varför de inte kan gå med på kraven? Ja ok men då förstår du varför det inte går att med ett miljardunderskott öka på ytterligare med miljardunderskott i en ekonomisk kris. Vem ska betala! Ska vi ha någon mer personal? Hur många andra yrkesgrupper ska varslas? Hur långa vårdköer ska vi ha. Ja ssk är en värda en acceptabel arbetsmiljö. Det är alla andra också. Jobba med den. Varför fungerar detta inte i Sverige? Lösningen kan ju inte vara att alla ska jobba mindre till högre lön. 
    Vad menar du fungerar i andra länder? 

    Endelig andra länder har kortare arbetstid, högre lön och en mer dräktig arbetsvardag. Och ja, det borde Sverige också få till. 

    Endel andra länder har högre lön, något längre arbetstid men mer personal och en dräktiga arbetsvardag. 

    Vi jobbar redan med att få till en acceptabel arbetsmiljö men med ständig underbemaning och ständig beröringen om övertid så är det svårt att få till en acceptabel arbetsmiljö. 
  • Anonym (Ts)
    EpicF skrev 2024-04-27 21:54:23 följande:
    Ja, jag vet redan varför de inte kan/vill. Men jag vad konsekvenser av det riskerar att bli. 

    Vi kommer få ännu mera längre köer när sjuksköterskor flyr vården. 
    För att förtydliga då. VF kommer inte få igenom sina krav på löneökningar långt mer än märket på 3,3% och arbetstidsförkortning på 3h i veckan eftersom det enligt skr skulle kosta 21 plus 36 MILJARDER. När vi redan har ett underskott på 30 miljarder. Dessutom finns hör och häpna fler yrken än ssk som ska ha lön och som jobbar och sliter. Även om de verkar helt betydelselösa enligt ssk. 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2024-04-27 22:22:45 följande:
    För att förtydliga då. VF kommer inte få igenom sina krav på löneökningar långt mer än märket på 3,3% och arbetstidsförkortning på 3h i veckan eftersom det enligt skr skulle kosta 21 plus 36 MILJARDER. När vi redan har ett underskott på 30 miljarder. Dessutom finns hör och häpna fler yrken än ssk som ska ha lön och som jobbar och sliter. Även om de verkar helt betydelselösa enligt ssk. 
    Ehh....kom du på det nu eller? 

    Det visste jag för länge sedan. Alla har nog vetat det länge, men hoppet finns fortfarande.

    Samtidigt så kostar det att driva vård. Det kostar att ha personal. Det kostar betydligt med att ha utbildad och legitimerad personal. Synd bara att SKR inte förstår det...

    Vad andra yrken vill ha är inte mitt/vårat problem. De får själva ordna blockad/strejk eller vad de nu vill för att då igenom sina krav. Precis som andra yrken inte anser att det ssk vill ha är deras problem. 
  • Plupp73
    Anonym (Ts) skrev 2024-04-27 20:02:05 följande:
    Att de är "värda en lön" tror jag faktiskt alla är överens om 
    Tack för det intelligenta inlägget. Förlåt, men det verkar verkligen inte "alla vara överens om". 
    Det har skapats massor av yrkesgrupper inom vården som har kontorsjobb och aldrig arbetar med patienter. Dessa har både en otrolig arbetsmiljö och högre löner än de flesta som gör patientnära arbete. 

    Problemet med den här diskussionen är ju just att folk inte unnar sköterskorna bra miljö och lön. Ändå förväntar man sig att få ett fullt omhändertagande den dag man själv hamnar på akuten, och ringer på larmet var femte minut...
Svar på tråden Vårdblockad?