Inlägg från: Anonym (Limo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Limo)

    Vem har rätt?

    Kolla med hyresgästföreningen.

    Betalade du för maskinerna?

  • Anonym (Limo)
    Anonym (Ammie) skrev 2024-04-28 11:11:06 följande:
    Nej, jag fick dem.
    Om de gav dem till dig är de såklart dina, men hade förra hyresgästen köpt dem då? Vem har installerat dem? Vad står det i ditt hyreskontrakt?
  • Anonym (Limo)
    Anonym (Ammie) skrev 2024-04-28 11:46:30 följande:

    De ingår inte i hyran nej, men värden säger att eftersom de lämnades tillhör de lägenheten nu. Om jag skulle ha fått dem skulle det ha skett utanför lägenheten.


    Säg att det skedde utanför lägenheten då? Säg att förra hyresgästen ångrade sig och hämtade dem och dessa har du köpt på blocket.
    Står det inte i kontraktet att tvättmaskin och torktumlare finns i lägenheten så kan inte värden påstå att det ska det.

    men som sagt prata med hyresgästföreningen 
  • Anonym (Limo)
    Anonym (Va) skrev 2024-04-28 12:23:29 följande:

    För lata individer som inte klarar av att klicka på en länk! Det står precis samma sak som i texten ovan!

    lagen.nu/1970:994

    Om det i en lägenhet som hyresgästen har lämnat eller från vilken han avhysts eller i ett utrymme som hör till lägenheten finns egendom, som kan antas tillhöra honom eller någon i hans hushåll, och om han inte inom tre månader från anmaning eller inom sex månader från det han lämnade eller avhystes från lägenheten har avhämtat egendomen, tillfaller den hyresvärden utan lösen. Lag (1984:694).


    Men när förre hyresgästen flyttade ut så tillhörde inte maskinerna denna gäst. De tillhörde ts eftersom hen fick dem. 


    Jag har själv en maskin som jag köpte av förra hyresgästen och det vet min hyresvärd om.

  • Anonym (Limo)
    https://lawline.se/answers/far-en-hyresgast-ta-med-sig-en-tvattmaskin-vid-flytt-nar-hyresgasten-sjalv-har-bekostat-och-installerat-den

    För att du ska få ta med dig tvättmaskinen krävs att maskinen inte blivit tillbehör till av fastigheten. Därför är det tur att det finns en undantagsregel som säger att när det är någon annan än fastighetsägaren som installerat, t.ex. en tvättmaskin, så blir den inte byggnadstillbehör förrän tvättmaskinen kommit i samma ägares hand (2 kap 4 § JB
    ). Detta innebär att när ägaren- alltså din hyresvärd- installerar en tvättmaskin blir det byggnadstillbehör, men när en hyresgäst gör det så fortsätter den vara lös egendom, tills hyresgästen antingen såld tvättmaskinen till ägaren, eller köpt hela hyresrätten.

    Eftersom det INTE är värden som köpt och installerat maskinerna så tillhör de INTE fastigheten enligt Lawline.

    Nu är det ju förra hyresgästen och inte ts som köpte och installerade, MEN maskinerna tillhör ju inte fastigheten. Utan ts.
  • Anonym (Limo)
    Anonym (Va) skrev 2024-04-28 14:07:19 följande:
    Fin tanke, men fel. Det är INTE ts som har installerat maskinerna. De stod där innan. Alltså är de INTE ts utan tillhör numera hyresvärden iom att förra hyresgästen lämnade kvar dem.
    Nej ts fick dem, hur kan de tillhöra värden? Värden har inte fått dem!

    Om förra hyresgästen tagit med sig maskinerna, ställt dem i trapphuset och ts tog med dem in igen, så hade du ju inte sagt att de tillhörde värden. Värden har varken köpt eller installerat dem.

    Den förre hyresgästen GAV BORT maskinerna till ts. Samma sak hade gällt om det varit en soffa, en tavla, en gryta eller vad som helst. Det blir inte värdens om en hyresgäst ger bort eller säljer saker till nästa hyresgäst!
  • Anonym (Limo)
    Anonym (Va) skrev 2024-04-28 14:16:12 följande:
    Det finns en lagtext tidigare i tråden som förklarar exakt hur, nämligen genom att de lämnats kvar i lägenheten.

    Jo, de skulle också tillhöra hyresvärden efter en viss tid, dessförinnan förra hyresgästen, så det skulle vara stöld oavsett. Du kan som sagt läsa lagtexten längre upp i tråden.

    Ja, och ts har NOLL bevis för detta och därför tillhör maskinerna hyresvärden. Det spelar ingen roll om det är en diskmaskin, en soffa eller en tavla. Ts får fortfarande inte ta saker som lämnats kvar i lägenheten.
    De lämnades inte kvar i lägenheten. De lämnades kvar till ts. De är inte övergivna maskiner utan tillhör ts, då hon fick dem.

    Om ts sagt nej till maskinerna hade ju förra hyresgästen tagit dem med sig.

    Eftersom det inte står i ts hyreskontrakt att tvättmaskin och torktumlare ingår så är det verkligen inte värdens prylar.
  • Anonym (Limo)
    Anonym (Signatur) skrev 2024-04-28 14:27:24 följande:

    Nej.


    Vitvaror i en bostadsrhyresgäst tillhör lägenheten och tillhör alltså hyrevärden. Som hyresgäst köper man inte sådant, de ingår, de är byggnadstillbehör. Det följer av lagen.


    Den tidigare hyresgästen kan inte ha köpt och installerat sådant, för det gör hyresvärden.


    Skojar du nu? Jag har installerat egna maskiner i flera olika lägenheter.

    När jag flyttade in i min nuvarande pratade vi om den maskin som jag köpte av tidigare hyresgäst, som köpt och installerat själv. Värden frågade om den och jag sa att förra hyresgästen sålt den till mig. De ville väl veta varför den var kvar.
  • Anonym (Limo)
    Anonym (Signatur) skrev 2024-04-28 14:28:43 följande:
    Vitvaror lämnas alltid i lägenheten, eftersom de är byggnadstillbehör. De tillhör inte hyresgästen, de tillhör byggnaden och tillhör alltså hyresvärden.
    I detta fall hade ju förra hyresgästen köpt dem själv och installerat själv.
    När denne flyttade ut gav han maskinerna, som han köpt, till ts, och inte till värden.

    Om denna hyresgäst tagit med sig sina egna maskiner ut ur lägenheten, mött ts utanför huset, gett dem till ts och ts burit in dem igen, så hade INGEN ifrågasatt vems maskinerna är.

    Nu gjorde bara förra hyresgästen och ta det enkelt för sig och lät dem stå kvar på plats. 
  • Anonym (Limo)
    Anonym (Signatur) skrev 2024-04-28 14:32:07 följande:
    Jag tror att det är du som skojar. Man installerar inte egna vitvaror i en bostad som man hyr, det gör man bara i bostadsrätt eller äganderätt. I hyreslägenhet tillhör sådant hyresvärden.
    Ja om jag köpt EGNA maskiner så är de såklart mina?? Köpte bland annat en egen tvättmaskin till en lägenhet och tog såklart med den till nästa, eftersom den var min. Precis som jag tog med min egen TV, min egen micro, min egen soffa och mina egna lampor.
  • Anonym (Limo)
    Anonym (Va) skrev 2024-04-29 20:52:38 följande:
    Igen: bevisa det! Ts har inget bevis i form av papper eller ens ett enkelt sms om att hen fått sakerna. Därför går de över till hyresvärden.

    Ja, det är ju exakt vad personen enligt lagens ögon har gjort, eftersom det inte finns några bevis på något annat. Att hyresvärden inte flyttade sakerna är inte så konstigt eftersom de står bra där de står, trevligt för nya hyresgästen (ts) att kunna använda dem. Finns ingen anledning att ta bort något som inte stör någon annan. Ts hade kunnat säga till annars om det är så jobbigt...
    Kan hyresvärden bevisa att det är deras? Har de papper på maskinerna? Har de papper på att de maskiner ts har är de som förra hyresgästen satte in? Det hade ju lika gärna kunnat vara så att förra hyresgästen tog med sina maskiner och ts köpt de hen har nu på blocket. Hur ska värden bevisa att dessa maskiner var förra hyresgästens och INTE skänktes till ts?

    Bevisbördan ligger ju på dem eftersom de hyrt ut en lägenhet utan dessa maskiner om förra hyresgästen inte lämnat kvar dem. Eller hur?
  • Anonym (Limo)
    Anonym (M) skrev 2024-04-29 20:59:48 följande:
    Om TS tar med sig grejerna så lär bevisbördan ligga på hyresvärden om han vill göra något åt saken?
    Precis, och de kan ju inte bevisa att maskinerna är deras eftersom de aldrig varit det.
    Förra hyresgästen köpte dem och skänkte dem till ts. Tänk om denna hyresgäst även lämnat tex en soffa eller en tavla eller en tröja till ts, inte sjutton hade hyresvärden bråkat om att det är deras grejer.
  • Anonym (Limo)
    Anonym (Va) skrev 2024-04-29 21:02:52 följande:
    Om vi nu tar detta logiskt. Ts kan inte bevisa att maskinerna tillhör hen, eller hur? Alltså utgår lagen från att maskinerna lämnats av f.d. hyresgästen och därmed tillfaller ägandet till slut hyresvärden. Det finns inget scenario där de tillfaller ts, så länge det inte finns några bevis.

    Det kan hon ju? Om förra hyresgästen tagit med sig sina maskiner, hade hon då haft en diskmaskin och en tvättmaskin?
    Nej, det hade hon inte, eftersom värden inte satt in några. 


    Det scenario där de tillföll ts är när förra hyresgästen sa: du får mina maskiner av mig.

    Om denne hyresgäst hade lämnat en tröja till ts, som ts använt, hade denna varit hyresvärdens nu när ts flyttar?

    om förra hyresgästen lämnat en soffa till ts, hade den varit värdens nu när ts flyttar?

  • Anonym (Limo)
    Anonym (Va) skrev 2024-04-29 21:08:44 följande:
    Ts har redan erkänt för hyresvärden att det inte är hens maskiner, att de är en "gåva" från f.d. hyresgästen. Vad det finns papper på vet vi inte för ts skriver inget om det, t ex i besiktningsprotokoll eller andra anteckningar. Man kan inte ha papper på att saker lämnats av f.d. hyresgästen, men hyresvärden borde ha plockat ut maskinerna tills vidare för säkerhets skull.

    Bevisbördan ligger på båda två skulle jag säga. Ingen av dem har bevis av ägande.

    Erkänt att det är en gåva? Men ändå inte ts? Hur tänker du nu? Om du FÅR NÅGOT av en annan person så är det inte ditt? 


    Min hyresvärd var helt på det klara med att MIN maskin, som förut var förra hyresgästens, är MIN och vi har inte ett enda papper på det. För det är en ordentlig hyresvärd.

    Frågar igen om det gällt en tröja som ts fick, är den också kvarlämnad och nu tillhör hyresvärden, enligt dig?

  • Anonym (Limo)
    Anonym (Va) skrev 2024-04-29 21:25:26 följande:
    Lagen är fullt tillämplig eftersom "hyresgästen har lämnat" lägenheten, dvs hen har flyttat. Man måste inte ha blivit vräkt. Man måste inte heller ha anmodats att plocka bort tvättmaskinen, vilket också står att hyresgästen då har ytterligare längre tid på sig att hämta den, dvs sex månader istället för vanliga tre om man blivit tillsagd.

    Ts kan inte hävda äganderätt, det finns inget bevis på att hen fick maskinen. Hyresvärden har säkert inte heller papper på något liknande, men en tingsrätt skulle få svårt att reda ut frågan. Ts har dock redan erkänt att maskinerna inte tillhör hen och om hyresvärden har detta dokumenterat, eller dokumenterat på annat sätt att maskinerna fanns kvar efter förra hyresgästen, så är saken avgjord.
    Sluta med ditt att ts erkänt att maskinerna inte tillhör ts, ts har skrivit att hen fick dem!
    Får man något är man ägaren!

    Annars kan ju du börja med att lämna tillbaka alla dina födelsedagspresenter och julklappar du fått genom åren eftersom du påstår att om någon ger dig något så är de inte dina.
  • Anonym (Limo)
    Anonym (Va) skrev 2024-04-29 21:31:16 följande:
    Nej, det tänker jag inte för det är sant. Om det inte passar dig så tough luck. Ts har skrivit till oss att hen fick dem ja, men det finns inga bevis för detta.
    Vad gör du med dina gåvor? Behåller du dem?
Svar på tråden Vem har rätt?