Inlägg från: Anonym (Diabetiker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Diabetiker)

    Jag saknar bröd

    Har du både typ 1 och samtidigt en stor insulinresistens?

    Har du någon egen insulinproduktion kvar fortfarande?

    Inflammation, stress, sömnbrist och ofta övervikt ökar insulinresistens, så det kan behövas mer insulin än förväntat. Sen är det olika olika dagar. 

    Det går tyvärr att ha både typ1 och typ2 samtidigt då det är två olika mekanismer. Den typ2a som missköter sin diabetes kan och kommer troligen att få problem med en minskad insulinproduktion. Den typ1a som missköter sin diabetes, kost och sitt insulin kan utveckla insulinresistens som leder till diabetes typ2.

    Som andra frågat, vad äter du?   Protein ger också blodsockerhöjning. I halv och helfabrikat göms mycket stärkelse. 

    Jag äter 10 eller 20 gram kolhydrater på morgonen. 5-10 på lunchen och ca 100 gram proteiner. 20-30 gram kolhydrater till middagen och ca 100 gram protein.  Ibland mer kolhydrater och det kan ibland leda till en större insulinutsöndring och snabbt sjunkande blodsockernivåer 

    Jag har typ2 och äter bara metformin, fysisk aktivitet med motståndsträning/vikter  eller en rask promenad 15-20 minuter sänker också blodsockret en del. 

  • Anonym (Diabetiker)
    Anonym (Blä) skrev 2024-05-05 23:27:58 följande:
    Alltså, de är fortfarande osäkra men de har gått från "vi vet inte vilken typ" till "det är förmodligen typ 1". Det verkar osäkert om jag har egen insulinproduktion. 

    Jag vet ingenting om insulinresistens, det är inget de tagit upp. Till exempel, du skriver på slutet om metformin, vilket jag är lite undrande över varför jag inte fått för jag har hört talas om det och förstått att nästan alla med typ 2 får det. Men jag vet som sagt inte så mycket om det.

    Sömnbrist, ja du... Jag sover väldigt ojämnt. Det kan säkert bidra i så fall.

    Jag mäter blodsockret två timmar efter måltid och ser mycket tydligt att måltider då jag äter 0 eller nästan0 kolhydrater, då börjar/fortsätter blodsockret att sjunka även om det blir mycket protein. Eller kanske ska säga mycket kött. Det är ju möjligt att blodsockret höjs initialt, det vet jag inte. Kolhydrater, mer än ca 10, då höjs blodsockret även med insulin och är högt 2 timmar senare. 

    På en dag äter jag vanligtvis en "frukost" på ägg av något slag, något köttpålägg eller ost, smör eller majonnäs och något grönt typ gurka eller spenat. Sedan äter jag "middag" ofta bestående av kött eller kyckling, någon slags sås och eventuellt lite broccoli, blomkål eller gurka. Ibland fisk. Blir jag hungrig igen innan kl 22 tar jag en näve jordnötter, ca 30 gram, och ev en ruta mörk choklad. Den enda "färdigmat" jag köper är kall sås, mörk choklad och majonnäs. Då och då ett paket kryddig korv. Som jag kommer på, jag kanske har glömt något.

    Att gå sänker mitt blodsocker också ganska mycket. Jag tror att det beror på var det låg, jag har gått från 12,5 till 11,9 på 10 minuter men jag har också gått från 17,1 till 13,5 på 20 minuter, vilket är matte som inte stämmer överens.

    Tack för att du delar med dig av din kunskap. Det värmer.
    Det verkar som att det insulin du har i kroppen inte räcker till för att sänka blodsockernivåerna.

    Det beror endera på att man själv inte producerar tillräckligt eller inte själv producerar något alls och den insulin som tillförs inte heller räcker.

    Att man själv inte producerar tillräckligt kan bero på att insulinutsöndringen är nedsatt eller att man har insulinresistens som gör att den insulin som utsöndras inte räcker för att sänka blodsockernivåerna. Det är inte ovanligt att dessa två saker samverkar.

    På natten höjer kroppen själv blodsockernivåerna då det är en del av att förbereda kroppen på att vakna. 

    Hur ser blodsockernivåerna ut under en vanlig dag?   Då du vaknar, innan frukost ( kanske samma tidpunkt?) efter frukost, innan nästa måltid, efter, innan du somnar?
  • Anonym (Diabetiker)
    Anonym (Blä) skrev 2024-05-06 17:08:28 följande:
    Tack för all information du skrev. Ursäkta att jag klippt ner ditt inlägg.

    Det är så himla olika. Det verkar inte finnas någon rim och reson. Men jag har inte skrivit upp något direkt så vissa orsaker då att säga är gissningar. Här är tre olika dagar :

    21 April:
    På morgonen: 16.2
    2 timmar efter första måltid/lunch: 12.8
    2 timmar efter middag/före sova: 10.9

    26 April
    På morgonen: 12.3
    2 timmar senare, gissar att jag kollade av nyfikenhet förd lunch: 12
    2 timmar efter lunch: 11.8
    2 timmar efter middag: 17.4
    Före sova: 13.9
    När jag ser dessa siffror vet jag varför blodsockret var så högt efter middagen. Jag åt en färdig fiskgratäng med potatismos. 

    1 Maj:
    På morgonen: 17.2
    2 timmar efter första måltid: 13.1
    Två timmar efter middag: 11.5
    Två timmar senare: 12.1
    Ytterligare ca 1 timme senare: 12.9
    Ytterligare 1 timme senare: 12.1
    Jag vet inte på rak arm varför jag mätte så. 

    Idag har jag bara mätt en gång, före lunch, då var det 13.4.jag ska gå och mäta igen nu. 
    Det är bra att mäta gör att förstå hur kroppen fungerar , om du inte har någon egen insulinproduktion kvar alls är det väl? nödvändigt att mäta för att veta hur mycket insulin du ska ta i förhållande till maten du äter.

    Jag mätte väldigt mycket - sjukvården klagade - första 18 månaderna för att fatta hur olika mat och olika aktiviteter påverkade blodsockret. På den tiden krävdes det kanske 45 minuters mer än rask promenad för att få ner blodsockret till 6-6.5 och i början räckte inte 90 minuter för att komma under 11 efter att ha ätit. Om jag inte åt någonting alls på 18 timmar sjönk blodsockret till 5.5 ungefär.  Jag hade och har väl fortfarande en stor insulinresistens. Jag kollade privat min insulinproduktion med ett blodprov bara, det var på morgonen efter nattfasta normala nivåer av  insulin, så jag har inte förstört min kropps insulproduktion helt, just nu i alla fall. 

    Med omläggning av kosten,  räknande av kolhydrater och regelbunden aktivitet som utmattar de stora muskelgrupperna har det gjort stor skillnad.  Blodsockernivån på morgonen sätter nivån för dagen. Så om jag inte äter någonting efter 8 på kvällen sjunker blodsockret tillräckligt mycket under kvällen och första halvan av natten så att det inte är högre än 5-6 på morgonen efter att kroppen startat med nattens produktion av blodsocker för att väcka kroppen på morgonen.

    Med typ 1 har du troligen fått andra gränser eftersom man inte vill råka ut för mycket låga och farliga blodsockernivåer under natten.

    Att äta tidigare på kvällen än du gör kan göra att blodsockret är lägre till natten och inte stiger till de höga nivåer du har på morgonen. Men prata med diabetessköterska och dietist, hitta inte på någonting som utsätter dig för risker. 

    Har du någon egen insulinproduktion kvar?  
  • Anonym (Diabetiker)

    Är det 40-50-60-70 gram kolhydrater du åt? Det verkar inte som att de 12 enheter du tagit räcker helt för det du åt?  Om du hoppat över glassen och fingrarna hade det kanske varit annorlunda?

    Att blodsockret går upp i upp till 2 timmar efter måltid beror väl på att det tar då lång tid för maten att passera magsäcken. Sen beror det väl på hur snabba kolhydrater man stoppar i sig. Å andra sidan verkar måltidsinsulinet i 3-4 timmar?

    Själv har jag upptäckt med allt mitt mätande att det ger mig lite mer frihet i vad jag äter om jag börjar med gröna blad och vitkål tex. En potatis påverkar blodsockret mindre om jag äter den efter allt det andra. kall kokt potatis ger mindre höjning av blodsocker än kokt eller potatismos eller bakad potatis.

    Halva tallriken grönt, 100 gram protein och 10-20 gram kolhydrater, helst långsamma kan kolhydrater. Sen finns det viktiga fettsyror som kroppen inte kan skapa själv. Fet fisk, oljor och sen animaliska fetter som grädde eller smör i måttliga mängder. 

  • Anonym (Diabetiker)
    Anonym (Blä) skrev 2024-05-08 16:03:03 följande:
    Jag tror du har rätt. Det verkar som att insulinet tar slut i kroppen runt 10-tiden. Idag är tredje gången jag har mätt strax före 9 och då har det legat på samma eller just under kvällens siffra, och sedan mätt igen lite efter 10 och då legat en bit högre trots att jag inte ätit än.

    Idag har jag varit på morgonen och tagit prover och köpte mig en ostfralla till tröst. Tänkte helt fel nu näär jag tog snabbverkande och räknade frallans vikt istället för kolhydraternas så jag tog nästan dubbelt såå mycket. Vi får väl se hur det går. 
    Det kan finnas många skäl tll att man har de mattider man har så inget ont om de tider du har.

    Samtidigt har kroppen sin egen rytm med olika signalsystem och hormoner som den skapar och skickar ut vid olika tider.  Som typ2a med insulinresistens och att kroppen drar igång med blodsockerproduktion sen natt för att vakna så leder det för mig till att jag har högt morgonblodsocker - ofta fast jag haft normalt eller inte högt blodsocker på kvällen. Som jag nämnde tidigare det tog 18 timmar av fasta fö att komma ner under 5.5.  

    Med högt blodsocker sent på kvällen blir det högre på morgonen pga gryningsfenomenet/ insulinresistens och det hänger kvar under dagen och om jag inte fått ned det till kvällen och äter sent så är det igen högt på förnatten och så drar kroppen igång och det blir högre på morgonen igen.  Det har ju hänt att jag tagit en rask promenad på 30-40 minuter vid 11-halv12 för att få ned blodsockernivåerna  och jag försöker att inte äta någonting efter 9 på kvällen, helst inte efter 8 för att inte ligga högt under förnatten.

    Som typ1a ska du inte ligga lika lågt som jag försöker med blodsockernivåernam du vill inte ha en insulinkänning med för låga blosockernivåer.

    diabeteslehti.diabetes.fi/sv/2020/06/09/gryningsfenomenet-blodsockret-stiger-pa-smatimmarna/
  • Anonym (Diabetiker)
    Anonym (Blä) skrev 2024-05-08 00:36:47 följande:

    En annan tanke jag tänker slänga ut. 

    Jag mäter blodsockret efter 2 timmar för att det var det sköterskan sa på mitt andra möte,vilket var bra då jag innan inte visste när jag skulle mäta. Men sen har jag börjat fundera då jag har en app som säger att blodsockret börjar gå ner först efter 2 timmar och stabiliseras först efter 4 timmar. Även (diabetes) oven var inne på det. Jag kanske borde mäta senare? Efter 3-4 timmar?

    Jag ska fråga sköterskan om det nästa gång vi träffas, men känns bra att ha tankar på pränt.


    Det är bra att veta hur kroppen fungerar, att mäta vid olika tidpunkter för att lära sig är bra.  I början tog det väldigt måga timmar innan blodsockret gick ned till 6,5-7 för mig, 3-4 timmar kanske och ibland inte det heller.

    Jag tror att skälet till att man vill mäta efter 2 timmar är att det tar ca 2 timmar för maten att bearbetas av kroppen med fortsatt blodsockerproduktion. Under den tiden kommer en fungerande kropp att producera insulin i den mängd som behövs för att kroppen ska ta upp blodsockret i cellerna. 

    Med en fungerande insulinproduktion och insulinkänslighet så kommer blodsockret först att stiga medans maten ger blodsockertillskott och sedan att sjunka efter det.   Jag tror att jag som typ2a rekommenderas att ligga på max 7.8 efter 2 timmar.  Med tillräckligt av egen insulinproduktion men med insulinresistens funkar Metformin bra, den minskar blodsockerproduktionen och minskar insulinresistensen, men det avgörande är kost, tider och fysisk aktivitet för att det ska fungera för mig.
  • Anonym (Diabetiker)
    Anonym (Blä) skrev 2024-05-08 19:40:47 följande:

    Blodsockret ca 2,5 timme efter den där frallan hade åkt ner till 8.9. Det var ju inte meningen men det säger någonting tror jag. Dock mår jag inte alls bra sedan dess, jag känner mig absolut som när man håller på att bli sjuk och har spenderat mesta tiden under mitt tjocka täcke som jag annars hatar eftersom det är flera gånger för varmt.

    Men jag har ätit prinskorv, sås och gurka utan att ta snabbverkande så det kanske blir bättre. 


    Det är inte så illa med att landa på 8.9 efter en fralla.

    Havregyn innehåller fibrer . det är lite olika hur väl det fungerar beroende på om de är valsade eller skurna.  Havrekli är kanske det bästa i fråga om havre.

    Trots att havren harr mycket fibrer så är det en ganska snabb kolhydrat som påverkar blodsockret mer än de flesta tror.

    Vad är det för prinskorv, många korvar innehåller stärkelse och utfyllnad med kolhydrater.    Vad innehåller såsen? mjölk, grädde, stärkelse?
  • Anonym (Diabetiker)
    Anonym (Blä) skrev 2024-05-08 22:41:20 följande:
    Jag har märkt att havregryn fungerar ganska bra för mig. Mina hemmasnickrade chokladbollar går bra, de kan jag äta 1-2 av utan att få högre blodsocker. De är iofs ganska små och mycket fett då jag dragit ner både socker mängden och havregrynen och bytt mot kokosflingor. Men de är i alla fall mycket bättre än samma mängd vanligt godis. 

    Det var scans deli prinskorv. 5g kolhydrater per 100 g. Det är potatismjöl i. Såsen var jureskogs bearnaisesås, 0.8 g kolhydrater per 100 g. Jag åt 9 korvar och ca 1 msk sås. Plus gurka. 
    Du har stenkoll <3
  • Anonym (Diabetiker)

    Äter du några andra grönsaker, som alla sorters gröna bladgrönsaker? Själv är halva min tallrik gröna bladgrönsaker så gott som varje måltid. 

Svar på tråden Jag saknar bröd