• Habbe

    Lägst barnafödande sedan 1700 talet. Varför?

    Jag läste att fruktsamhetsnivån nu är den lägsta sedan mitten av 1700 talet. 1,45 barn föds nu av varje kvinna.

    Kan tänka mig att en viktig orsak är ekonomin, det blir tufft ha råd med barn.
    Vad tror du det beror på?

  • Svar på tråden Lägst barnafödande sedan 1700 talet. Varför?
  • enfunderandeman

    Tyvärr kommer det nog inte bli bättre på ett bra tag.
    Det gjordes nyligen en undersökning, som publicerades.
    Som Aftonbladet skrev om. Det var ingen munter läsning.

    Sverige blir ett allt mer korrupt land. Där det snart kommer handla om att ha rätt DNA och att vara rik.
    För att bli föräldrar. Många kommer helt enkelt inte ha råd. De lyfte även frågan om det absurda boendekostnaderna. En sak som oroar mig. Är att det inte finns en debatt just nu. Om att det finns fattiga människor i Sverige. Och att allt fler får svårare att klara sig. Man hör det bl.a här inne och ute i samhället. Där många resonerar att alla har råd att spara och köpa sig bostäder för flera miljoner. Det är ju långt från sanningen. Det lyfts fram att Sverige har problem även med bostadsmarknaden. Att det även kommer bli ännu värre. 

    Sämre sjukvård, äldreomsorg. Krig/Världskrig runt hörnet. Oroligt överlag I världen..

    Upplever mycket kvinnofientligt hat. Många av mina kvinnliga vänner upplever att en del män blivit väldigt otrevliga ute. Dom hälsar bara på män. Och män verkar få en allt mer konservativ syn på kvinnor. Där man vill kontrollera deras rättigheter.  Klart som fan att allt mindre blir sugna på att skaffa barn. Könen har tagit mer avstånd ifrån varandra.  De som har svårast att anpassa sig. Är männen. Det märks på många trådar online.  Stor frustration. Som man kanske det är lättare för mig. Eftersom jag lekt färdigt. Men av egoistiska skäl är jag glad att jag avstått barn.  Många diagnoser och slapphänt barnuppfostran idag. Och jag skulle nog vara konstant orolig. 

    Dessutom kräver samhället mycket mer av båda könen idag. Man ska jobba allt mer. För att få en dräglig pension om ens det. En jobb marknad som blir allt sämre. Och där arbetslösheten just nu ökar. Otryggt.

  • enfunderandeman
    Anonym (Blir vuxna vid 30) skrev 2024-04-30 02:23:45 följande:

    Tror det beror mycket på att 20års åldern numera är ett slags limbo mellan vuxen och tonåring och att många skjuter upp det där med seriös relation till 30.

    Herrar kan vara ännu värre och vill inte växa upp på det sättet förrän 40.

    Om vi istället försökte bli vuxna vid 20 och inte ha den här tioårsperioden av Limbo tror jag det fötts fler barn.

    Feminism är en orsak till och givetvis ekonomin, den är störst orsak men den är rätt tråkig att prata om så vill nämna slösa bort 20års åldern.


    Snälla lyft fram argument med feminism.  Vad är det som gjort det sämre menar du? Om du börjar med att nämna hat emot män. Så har du direkt förlorat argumentet.

    Feminism handlar om könens lika rättigheter. Inget annat. 

    On du skyller på det. Menar du att kvinnor har getts allt för mycket frihet. Och då förstår jag att det inte blir några förhållanden eller barn på det. Det är vi männen som blir största förlorarna på det. Men många män har inte fattat det. Och att det är en bidragande orsak. Till varför det ser ut som det gör.
  • Anonym (peter)

    Ja just det, hela det där "kriget mellan könen" är nog en stor påverkan på barnafödandet. Känns ju inte så kul att bli ihop med någon som generaliserar ens kön och ser ner på en, oavsett om man är man eller kvinna. Sen kanske det är tydligare på internet där folk är mer benägna att bete sig som spån visserligen. Men får man bilden att han/hon tycker att kvinnor/män är allmänt kassa så blir det ju inte lockande att ingå i förhållande direkt.

  • Anonym (Blir vuxna vid 30)
    enfunderandeman skrev 2024-04-30 05:24:52 följande:
    Snälla lyft fram argument med feminism.  Vad är det som gjort det sämre menar du? Om du börjar med att nämna hat emot män. Så har du direkt förlorat argumentet.

    Feminism handlar om könens lika rättigheter. Inget annat. 

    On du skyller på det. Menar du att kvinnor har getts allt för mycket frihet. Och då förstår jag att det inte blir några förhållanden eller barn på det. Det är vi männen som blir största förlorarna på det. Men många män har inte fattat det. Och att det är en bidragande orsak. Till varför det ser ut som det gör.
    Argument med feminism är en hel roman. Men intressant att du bygger en halmgubbe för att få en chans att visa hur du försvarar ideologin.

    Feminism förvandlar män till ulv i fårakläder. Feminism skapar lömska, obehagliga och farliga män vilket ger kvinnor intryck av att det inte finns bra män när tom feministmännen som skall vara så upplysta och moderna är sviniga de med. Det minskar barnafödandet för kvinnor undviker män.
  • enfunderandeman
    Anonym (Blir vuxna vid 30) skrev 2024-04-30 15:38:03 följande:
    Argument med feminism är en hel roman. Men intressant att du bygger en halmgubbe för att få en chans att visa hur du försvarar ideologin.

    Feminism förvandlar män till ulv i fårakläder. Feminism skapar lömska, obehagliga och farliga män vilket ger kvinnor intryck av att det inte finns bra män när tom feministmännen som skall vara så upplysta och moderna är sviniga de med. Det minskar barnafödandet för kvinnor undviker män.
     Fast nu gör du ju det jag sa. Du pratar om hat emot män. Du kommer inte med några andra exempel. Det är ju det som är grejen.

    Vad är dåligt med feminism? Att kvinnor har friheten att rösta, arbeta. Bestämma över sina egna liv. Och inte tvingas in i äktenskap längre?  Det är ju det feminism handlar om. Det du pratar om är hatiska kvinnor emot män generellt.  Det har ju inte med feminism att göra.
    Hur är män sviniga, om dom vill kvinnor väl? Om dom inte har problem med det jag nämner.

    Finns ju en hel drös med män som hatar kvinnor också.
    Där det pratas nedlåtande om deras utseende, ålder. De ska stå vid spisen. Föda barn och lyda sin man.
    Det är dom kvinnorna undviker. Och med all rätt.
  • Tom Araya
    Habbe skrev 2024-04-28 17:10:26 följande:
    Lägst barnafödande sedan 1700 talet. Varför?

    Jag läste att fruktsamhetsnivån nu är den lägsta sedan mitten av 1700 talet. 1,45 barn föds nu av varje kvinna.

    Kan tänka mig att en viktig orsak är ekonomin, det blir tufft ha råd med barn.
    Vad tror du det beror på?


    Jag tror att läget påverkas av faktorer som kriminalitet, kvaliteten på skolor, situationen på bostadsmarknaden samt att många av de personal inom skola, vård och omsorg som föräldrar får möta i samhället saknar tillräckliga kunskaper i svenska.
  • Anonym (XXX)

    Feminismen är ett problem (men det får man kanske inte säga)? Fram till 1970 ungefär, var det normalt att gifta sig i 20-årsåldern, och sedan kom barnen. Kvinnan stannade hemma ifrån det att hon blev gravid, eller rentav ifrån vigseln. Alla väntade sig att barnen skulle komma och att mamman skulle vara hemma, detta var liksom inget konstigt utan önskvärt. 

    Idag förväntas även kvinnan skaffa sig utbildning och karriär innan hon får barn - de enda som inte bryr sig om denna "regel" är White Trash som inte klarar av studier eller arbete (och inte att ta hand om barn heller), samt invandrare från Mellanöstern och Afrika där kvinnans värde inte sitter i en karriär, utan i stället definieras av hur många söner hon fött sin man (döttrarna är en tråkig biprodukt). 

    Detta gör att just de par som BORDE skaffa barn - för att de har intelligensgener, ordning på sina liv, kan sköta rutiner o.s.v. - väntar för länge. Kvinnans ägg åldras, och när de väl börjar försöka hinner det bara bli ett barn eller inget alls. 

    Jag tror att vi måste uppvärdera äktenskapet och moderskapet igen, samt göra det normalt och önskvärt att vara hemmafru, om unga kvinnor som har valmöjligheter ska välja att föda flera barn under sin mest fruktsamma period. 

  • Anonym (XXX)

    En annan faktor är att många kvinnor sitter på fel information angående hur mycket tid de har på sig. Media är fulla av kändiskvinnor som fött barn i 45-50-årsåldern, men då framgår det inte att de har använt sig av IVF med donerade ägg. Detta gör tyvärr att många andra kvinnor tror att DE också kan vänta så länge, fastän sanningen är att fruktsamheten börjar avta redan vid 30, att den minskar kraftigt för varje år från 35, och att chanserna att kunna bli gravid naturligt är ungefär 10 procent vid 40 och 2 procent vid 42.

    Dessutom ökar risken att barnen ska få kromosomskador kraftigt för varje år, och den första förlossningen blir svårare och mer utdragen ju äldre förstföderskan är, så om man har fyllt 20 år, träffat rätt partner och vet att man vill ha barn med honom, så är det lika bra att köra. Det finns inget att vänta på. 

    Här tror jag även att föräldrapenningssystemet är en stor bov. En kvinna som studerar kan inte ta paus i studierna för att föda barn och vara hemma ett par år, då hon inte får någon föräldrapenning (utom basbeloppet som är så litet att det är försumbart), såvida hon inte har en man som är färdig med sina studier och har en hyfsad lön. Många gör till och med abort i det läget om de blir gravida av misstag, för att skaffa barn - med samme man - bara ett par år senare. Det är ett sådant hemskt slöseri med liv!

    Tanken med att man ska kvalificera sig till föräldrapenningen genom lönearbete, var att uppmuntra kvinnor att studera och etablera sig i arbetslivet innan de börjar föda barn, men problemet är att det drabbar FEL kvinnor. Vi har ändå massor av unga mammor (invandrare från Afrika och Mellanönstern samt vårt eget White Trash) som lever på soc, och aldrig har tänkt något annat än att leva på soc heller - dessa avskräcks inte av föräldrapenningsreglerna, för de får sitt socialbidrag oavsett what i alla fall. Det är de ordentliga paren som skulle kunna bli bra föräldrar även lite tidigare i livet - som avskräcks.

  • Anonym (Snelhest)
    enfunderandeman skrev 2024-04-30 16:03:12 följande:
     Fast nu gör du ju det jag sa. Du pratar om hat emot män. Du kommer inte med några andra exempel. Det är ju det som är grejen.

    Vad är dåligt med feminism? Att kvinnor har friheten att rösta, arbeta. Bestämma över sina egna liv. Och inte tvingas in i äktenskap längre?  Det är ju det feminism handlar om. Det du pratar om är hatiska kvinnor emot män generellt.  Det har ju inte med feminism att göra.
    Hur är män sviniga, om dom vill kvinnor väl? Om dom inte har problem med det jag nämner.

    Finns ju en hel drös med män som hatar kvinnor också.
    Där det pratas nedlåtande om deras utseende, ålder. De ska stå vid spisen. Föda barn och lyda sin man.
    Det är dom kvinnorna undviker. Och med all rätt.
    Hitta på saker om feminism är bara ett svepskäl för att sprida förakt mot kvinnor. Det är ju därför kvinnor väljer bort män (och i många fall barn) de fattar ju det för de läser all sån smörja. Det är ganska självklart. Vem väljer frivilligt att bli kontrollerad av någon som inte gillar en? Oavsett om det finns en bra kille som inte alls håller på med sånt och har bra värderingar så ryggar kvinnor undan för att det är inte värt risken att stöta på ett av rötäggen.
  • Anonym (Blir vuxna vid 30)
    Anonym (Snelhest) skrev 2024-04-30 18:49:55 följande:
    Hitta på saker om feminism är bara ett svepskäl för att sprida förakt mot kvinnor. Det är ju därför kvinnor väljer bort män (och i många fall barn) de fattar ju det för de läser all sån smörja. Det är ganska självklart. Vem väljer frivilligt att bli kontrollerad av någon som inte gillar en? Oavsett om det finns en bra kille som inte alls håller på med sånt och har bra värderingar så ryggar kvinnor undan för att det är inte värt risken att stöta på ett av rötäggen.
    Det är för mig uppenbart att man+feminist= garanterat rötägg. 
  • Anonym (Snelhest)
    Anonym (Blir vuxna vid 30) skrev 2024-04-30 21:22:12 följande:
    Det är för mig uppenbart att man+feminist= garanterat rötägg. 
    Du behöver inte vara feminist för att vara en bra kille. Kalla alla kvinnor för manshatande feminister säger mer om den som uttrycker sig på det sättet än om reell feminism.

    Kvinnor låser dörren för att de läser sånt. Varför skaffa barn med en man om man upplever sig bli hatad och kontrollerad?
  • Anonym (annat)
    Habbe skrev 2024-04-28 17:10:26 följande:
    Lägst barnafödande sedan 1700 talet. Varför?

    Jag läste att fruktsamhetsnivån nu är den lägsta sedan mitten av 1700 talet. 1,45 barn föds nu av varje kvinna.

    Kan tänka mig att en viktig orsak är ekonomin, det blir tufft ha råd med barn.
    Vad tror du det beror på?


    Tid är den viktigaste orsaken.

    Vi har aldrig varit rikare än vi är idag. Vi har aldrig tidigare heller haft en så stor del av den kvinnliga populationen ute i arbete och jagandes en karriär som vi har idag.

    När du som kvinna jagar en karriär blir det avbrott som ett barn innebär ett hinder i din karriär. Valet står för en kvinna mellan en karriär eller barn. Vill de ha båda så ökar åldern för första barnet och därmed minskar sannolikheten för att det blir fler barn.

    Män kan på grund av sin närmast försumbara del av barnalstrandet jobba sig till döds trotts att de är på väg att bli pappa.
  • Anonym (Vår)
    enfunderandeman skrev 2024-04-30 16:03:12 följande:
     Fast nu gör du ju det jag sa. Du pratar om hat emot män. Du kommer inte med några andra exempel. Det är ju det som är grejen.

    Vad är dåligt med feminism? Att kvinnor har friheten att rösta, arbeta. Bestämma över sina egna liv. Och inte tvingas in i äktenskap längre?  Det är ju det feminism handlar om. Det du pratar om är hatiska kvinnor emot män generellt.  Det har ju inte med feminism att göra.
    Hur är män sviniga, om dom vill kvinnor väl? Om dom inte har problem med det jag nämner.

    Finns ju en hel drös med män som hatar kvinnor också.
    Där det pratas nedlåtande om deras utseende, ålder. De ska stå vid spisen. Föda barn och lyda sin man.
    Det är dom kvinnorna undviker. Och med all rätt.
    Håller med
  • Anonym (Lis)

    mån väntar länge med att skaffa barn eller träffar ingen alls för att de är upptagna med att uppfylla sig själva, självförverkligande aktiviteter och hobbys.
    Kvinnor skaffar barn sent eller inte alls för att de har svårt att hitta en vettig man som är redo att skaffa barn och inte bara vill lägga tid på sig själv och sitt självförverkligande.

    Det är min och mina vänners erfarenhet. Även mina föräldrars generation påpekar att det är så mycket jag, jag, jag i min generations män.(sent 70-tal, tidigt 80-tal)

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Att barnafödandet har minskat över tid har många orsaker, b la högre utbildning, fler kvinnor på arbetsmarknaden, samt att vi faktiskt kan välja idag. Större möjligheter till familjeplanering.

    De flesta kvinnor vill ha högst tre barn, många vill bara ha ett eller två barn. Det hinner man oftast få även efter 30, så det handlar inte om att vi måste skaffa barn tidigare. Men visst, väntar man till 40-årsåldern kanske det bara blir ett barn eller inget alls.

    Men det är inte säkert att det skulle bli fler barn även om fler fick första barnet vid 25. Hur många vill ha 4-5 barn eller ännu fler?

    Att antalet barn har minskat är alltså inget konstigt. Men att barnafödandet har sjunkit till rekordlåga nivåer de senaste åren, tror jag har andra orsaker och är ju inte unikt för Sverige.

    Jag förstår de som tvekar idag. Vem vill ha barn med Sveriges problem (ekonomi, bostäder, skenande gängkriminalitet) samt när världen ser ut som den gör? Krig, terrorism, klimathot osv.

  • Tom Araya
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-30 17:35:41 följande:

    Feminismen är ett problem (men det får man kanske inte säga)? Fram till 1970 ungefär, var det normalt att gifta sig i 20-årsåldern, och sedan kom barnen. Kvinnan stannade hemma ifrån det att hon blev gravid, eller rentav ifrån vigseln. Alla väntade sig att barnen skulle komma och att mamman skulle vara hemma, detta var liksom inget konstigt utan önskvärt. 

    Idag förväntas även kvinnan skaffa sig utbildning och karriär innan hon får barn - de enda som inte bryr sig om denna "regel" är White Trash som inte klarar av studier eller arbete (och inte att ta hand om barn heller), samt invandrare från Mellanöstern och Afrika där kvinnans värde inte sitter i en karriär, utan i stället definieras av hur många söner hon fött sin man (döttrarna är en tråkig biprodukt). 

    Detta gör att just de par som BORDE skaffa barn - för att de har intelligensgener, ordning på sina liv, kan sköta rutiner o.s.v. - väntar för länge. Kvinnans ägg åldras, och när de väl börjar försöka hinner det bara bli ett barn eller inget alls. 

    Jag tror att vi måste uppvärdera äktenskapet och moderskapet igen, samt göra det normalt och önskvärt att vara hemmafru, om unga kvinnor som har valmöjligheter ska välja att föda flera barn under sin mest fruktsamma period. 


    Många skaffade sig barn för att man skulle, men var egentligen inte lämpliga föräldrar.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Sen handlar det inte bara om vad kvinnor vill. Min uppfattning är att det oftare är män än kvinnor som bromsar. Det är han som vill vänta med barn, det är han som inte vill ha ett tredje barn osv. Ibland tvärtom, men det är inte lika vanligt.

    Jag säger inte att de låga födelsetalen är mäns "fel", jag säger bara att man inte enbart kan fokusera på kvinnor.

  • Anonym (XXX)
    Tom Araya skrev 2024-05-01 17:47:09 följande:
    Många skaffade sig barn för att man skulle, men var egentligen inte lämpliga föräldrar.
    Så är det ju fortfarande. Men absolut tycker jag att man ska få välja bort barn om man vill, utan att få ifrågasättanden för det. Problemet är ju som det har blivit nu, att många vill egentligen ha barn - men de skjuter upp och skjuter upp, för att det är andra bitar av Lyckat-paketet som måste vara på plats först, resonerar de. Men kvinnans ägg åldras lika snabbt som på stenåldern... Biologin anpassar sig inte till samhällsutvecklingen.

    Att göra det möjligt för studerande att skaffa barn - genom att ge dem en högre föräldrapenning - är ett första steg. Det är för övrigt ofta, lite beroende på vad man pluggar, lättare att kombinera småbarn med studier än med heltidsarbete. De flesta heltidsstudie-program kräver egentligen inte 40 timmars aktivt studerande i veckan, och inte heller att man reser till högskolan varje dag i veckan. Det kan till och med vara smartare att ha föräldraledigheterna och de värsta VAB-åren bakom sig när man börjar arbeta - och det är justare mot arbetsgivaren, chefen och kollegorna också att man inte omedelbart blir med barn och börjar vara borta. Som många kvinnor tyvärr gör. Gissa varför arbetsgivare drar sig för att anställa kvinnor?
Svar på tråden Lägst barnafödande sedan 1700 talet. Varför?