• Anonym (Covid)

    Covid finns ännu..

    Jag har till och från hela våren vart sjuk både med förkylningar, feber, magont.

    Läste på folkhälsomyndigheten att förutom luftvägssymtom så kan även besvär från mage/tarm vara symtom på covid likväl. 


    Jobbar inom vården och vet att en del har gått till jobbet även när de vart sjuka och de har då gått hem under dagen om de inte blivit bättre. Under pandemin så var msn ju tvungen att stanna hemma vid minsta symtom. Men nu är vi tillbaka till hur det var innan.

    Vet flera i min närhet som vart sjuk i omgångar nu och då kan jag ju inte låta bli att undra ifall det är väldigt många som nu som totalt skiter i att stanna hemma vid sjukdom eftersom det numer inte pratas om det. Tror de att covid inte längre finns? Även om man nu kanske inte blir så sjuk så är det inte kul att bli sjuk flera omgångar för att det finns de som går till jobbet när de är sjuka etc. 


    Sen tycker jag det är väldigt märkligt att vårdpersonal inte själva inser att det är bättre att stanna hemma än att smitta ner övriga personal och än värre de äldre och sjuka. Borde man inte ha lärt sig när pandemin var ? 

  • Svar på tråden Covid finns ännu..
  • klyban
    EpicF skrev 2024-05-13 21:11:09 följande:
    Du kan fortfarande inte backa upp dina påståenden? 

    Var påstår jag att statistiken är fel?

    Statistiken är helt riktigt efter vad den är baserad på. Däremot blir resultatet återigen felaktigt och icke- tillförlitligt då de har placerat de som har varit vaccinerade i mindre än 14 dagar i samma grupp med de som är helt ovaccinerade. 

    Vad i detta för du till att jag påstår att statistiken är fel? Eller att sjukvården inte vet skillnad på ovaccinerad respentive vaccinerade? 

    Hur kan du inte veta vad statistiken är baserad på?


    Om det är inget fel på statistiken världen över, är det då inte dax du berättar vad som är för fel.
    Och berättar hur en vaccinering fungerar funkar inte där, då sjukvården redan vet hur en vaccinering fungerar Solig


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2024-05-13 22:06:02 följande:

    Hur kan du inte veta vad statistiken är baserad på?


    Om det är inget fel på statistiken världen över, är det då inte dax du berättar vad som är för fel.
    Och berättar hur en vaccinering fungerar funkar inte där, då sjukvården redan vet hur en vaccinering fungerar Solig


    Var påstår jag att jag inte vet vad statistiken är baserad på? Du glömde att berätta det...

    Vad som är "fel" med statistiken har jag berättar för dig i ett antal inlägg nu. Är det inte dax för dig att börja läsa det jag har skrivit? 🤔 Så slipper du upprepa dina frågor.... 

    Var har jag någonsin berättat hur en vaccinering går till? 

    Det är dax för dig att bevisa det du påstår istället för att fortsätta med svammel och tramsande. 
  • EpicF
    klyban skrev 2024-05-13 22:06:02 följande:

    Hur kan du inte veta vad statistiken är baserad på?


    Statistiken är baserad på felaktiga uppgifter. Vaccinerade blandat med ovaccinerade i samma grupp. 
    klyban skrev 2024-05-13 22:06:02 följande:

    Om det är inget fel på statistiken världen över, är det då inte dax du berättar vad som är för fel.


    Resultatet av statistiken blir felaktig pga av vad de har räknat in i de olika grupperna.
    Statistiken finns. Men vaccinet det var inte så "extremt" effektiv som man från början trodde pga ett felaktigt resultat. Det felaktiga resultatet kommer av vilka de räknar in i gruppen vaccinerad respektive gruppen ovaccinerad.
    I gruppen vaccinerad räknas de som var vaccinerade, men först 14 dagar efter första dosen. 
    I gruppen ovaccinerad räknas de som inte tagit någon dos, dvs helt ovaccinerade samt även de som tagit en dos men där det gått mindre än 14 dagar. 
    Pga detta så blir resultatet felaktigt. 
    klyban skrev 2024-05-13 22:06:02 följande:

     


    Och berättar hur en vaccinering fungerar funkar inte där, då sjukvården redan vet hur en vaccinering fungerar Solig


    En vaccinering går till på följande sätt:

    *Rätt vaccin tas fram för tining, i detta fallet Covid-19 vaccinet (de är nämligen kylda). 

    *Rätt material dukas fram (spruta, kanyl, sprittsudd och plåster).

    *Patienten som ska vaccinerad ropas in får väntrummet. 

    *Id på personen kontrolleras. 

    *Patienten får svara på frågor som bla avhandlar allergier,  om denne är gravid och vad för läkemedel.personen står på. Här kan också personen själv ha med sin läkemedelslista. 

    *Vaccinet dras upp i en lämplig spruta (i detta fall 1ml-spruta). 

    *Korrekt mängd kontrolleras av två sjuksköterskor. 

    *Adrenalin dras upp i lämplig spruta (i detta fallet också en 1ml spruta). 

    * Också adrenalinets mängd kontrolleras av två sjuksköterskor. 

    *Patientens id kontrolleras igen för att säkerställa att det är rätt person som ska vaccineras. 

    *Lämpligt område på kroppen väljs ut. I detta fallet med en intramuskulär spruta och då är överarmen muskel err lämpligt ställe. 

    *Huden på överarmen spritas av och får torka någon minut. Undertiden kan man småprata med patienten. 

    *Sprutan sticks in med ett sk dart-grepp för att göra minst möjlig skada. Innehåller sprutas sakta in eftersom det kan svida en aning. 

    *Sprutan tas ut och kastas omgående i en gul stickburk. Detta för att säkerställa att en själv och kollegor inte stiker sig på kanylen. 

    *Plåster sätts på armen till patienten på det sätllet man har satt vaccinet. 

    *Patienten blir omedd att sitta och vänta i 20 min och observeras då av en sjuksköterska. Detta för att se om patienten får någon omgående reaktion av vaccinet. 

    *Efter 20 min kan patienten ta på sig kläderna och få lämna lokalen så länge denne inte fått en relation av vaccinet. 

    *Vaccinet registreras i vaccinationsprogrammet och i patientens journal. 

    Detta är hur en vaccinering går till och tro mig, det vet sjukvården utmärkt. Detta är också första gången jag någonsin skriver hur en vaccinering går till. 

    Har du fler frågor du vill jag ska svara på?

    När kommer dina bevis som backar upp det du påstår? 
  • EnAnonumius
    klyban skrev 2024-05-13 21:03:09 följande:

    Min fråga är varför du inbillar dig statistiken är fel världen över.
    Att berätta hur en vaccination går till och dess effekt, det är något sjukvården redan vet om.


    Så varför är statistiken fel, och när de redan vet om det du har som "argument"?


    Min fråga är varför läser du andras svar så som fan läser bibeln?

    Och när skall du bevisa dina anklagelser du har mot EpicF om att hon inte kan skilja på vaccinerad och ovaccinerad?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Reclaimyourself
    EnAnonumius skrev 2024-05-12 12:58:42 följande:
    Jame då så.. Anekdoter är ju väldigt tillförlitliga..
    Rena empiriska fakta, med anekdoter... Det är ju så självklart att bara för att du inte fick Covid-19 så måste ju självklart myndigheterna  hitta på att Covid finns och att det var pandemi.. För det har man minsann vetat i de spirituella kretsarna att det är ett påhitt🙄🙄🙄

    (Sarkasm i fall nu någon missade det)
    Whatever, haha! Du och alla andra sprutnarkomaner kan ju fortsätta med giftsprutorna och bara bli svagare och svagare och sjukare och sjukare:) Jag känner många vaccinerade som typ jämt är sjuka numera, och jag känner många ovaccinerade som aldrig är sjuka!
  • EnAnonumius
    Reclaimyourself skrev 2024-05-14 04:35:51 följande:
    Whatever, haha! Du och alla andra sprutnarkomaner kan ju fortsätta med giftsprutorna och bara bli svagare och svagare och sjukare och sjukare:) Jag känner många vaccinerade som typ jämt är sjuka numera, och jag känner många ovaccinerade som aldrig är sjuka!
    Fördomar flödar från dig ser jag..
    Är det enda du kan syssla döma omvärlden efter svartvita mallar och spy fördomar omkring dig bara för att du? 

    Bara pundhuvuden håller på med sådan slutsatser som du gör här i ditt inlägg.

    Är det mer fördomar och skitsnack du skall komma med bara för att man inte är en covid förnekare?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Reclaimyourself
    EnAnonumius skrev 2024-05-14 05:15:44 följande:
    Fördomar flödar från dig ser jag..
    Är det enda du kan syssla döma omvärlden efter svartvita mallar och spy fördomar omkring dig bara för att du? 

    Bara pundhuvuden håller på med sådan slutsatser som du gör här i ditt inlägg.

    Är det mer fördomar och skitsnack du skall komma med bara för att man inte är en covid förnekare?
    Oj vad arg du blev..! 
  • klyban
    EpicF skrev 2024-05-13 22:11:52 följande:
    Var påstår jag att jag inte vet vad statistiken är baserad på? Du glömde att berätta det...

    Vad som är "fel" med statistiken har jag berättar för dig i ett antal inlägg nu. Är det inte dax för dig att börja läsa det jag har skrivit? 🤔 Så slipper du upprepa dina frågor.... 

    Var har jag någonsin berättat hur en vaccinering går till? 

    Det är dax för dig att bevisa det du påstår istället för att fortsätta med svammel och tramsande. 

    Sjukvårdens och den myndighet som räknar döda och om de var vaccinerade eller ovaccinerade, och det visade sig fast än de ovaccinerade vari mycket klar minoritet, så stod dom får så stod dom för ~99% av de döda.
    Hur kunde du inte förstå en så enkel sak?


     


    Det som du säger är fel på statistiken innebär du också säger att sjukvården inte skulle veta skillnaden mellan ovaccinerad och vaccinerad.
    Så är ditt svar att de inte vet skillnaden mellan ovaccinerad och vaccinerad, eller vet dom skillnaden mellan ovaccinerad eller vaccinerad?


     


    För är svaret ja de vet, så är svaret också att statistiken är korrekt, och svaret nej, så berättar du att sjukvården inte vet skillnad mellan ovaccinerad och vaccinerad.


     


    Så vilket är det? Solig
    Vet du kommer vägra svara, för detta är en rävsax där du antingen dissar sjukvården att de inte kan sitt arbete, eller så ger du mig rätt.
    Och det är därför du aldrig kommer svara på vilket av dessa två det är.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    EpicF skrev 2024-05-13 22:28:33 följande:
    Statistiken är baserad på felaktiga uppgifter. Vaccinerade blandat med ovaccinerade i samma grupp. 
    klyban skrev 2024-05-13 22:06:02 följande:

    Om det är inget fel på statistiken världen över, är det då inte dax du berättar vad som är för fel.


    Resultatet av statistiken blir felaktig pga av vad de har räknat in i de olika grupperna.
    Statistiken finns. Men vaccinet det var inte så "extremt" effektiv som man från början trodde pga ett felaktigt resultat. Det felaktiga resultatet kommer av vilka de räknar in i gruppen vaccinerad respektive gruppen ovaccinerad.
    I gruppen vaccinerad räknas de som var vaccinerade, men först 14 dagar efter första dosen. 
    I gruppen ovaccinerad räknas de som inte tagit någon dos, dvs helt ovaccinerade samt även de som tagit en dos men där det gått mindre än 14 dagar. 
    Pga detta så blir resultatet felaktigt. En vaccinering går till på följande sätt:

    *Rätt vaccin tas fram för tining, i detta fallet Covid-19 vaccinet (de är nämligen kylda). 

    *Rätt material dukas fram (spruta, kanyl, sprittsudd och plåster).

    *Patienten som ska vaccinerad ropas in får väntrummet. 

    *Id på personen kontrolleras. 

    *Patienten får svara på frågor som bla avhandlar allergier,  om denne är gravid och vad för läkemedel.personen står på. Här kan också personen själv ha med sin läkemedelslista. 

    *Vaccinet dras upp i en lämplig spruta (i detta fall 1ml-spruta). 

    *Korrekt mängd kontrolleras av två sjuksköterskor. 

    *Adrenalin dras upp i lämplig spruta (i detta fallet också en 1ml spruta). 

    * Också adrenalinets mängd kontrolleras av två sjuksköterskor. 

    *Patientens id kontrolleras igen för att säkerställa att det är rätt person som ska vaccineras. 

    *Lämpligt område på kroppen väljs ut. I detta fallet med en intramuskulär spruta och då är överarmen muskel err lämpligt ställe. 

    *Huden på överarmen spritas av och får torka någon minut. Undertiden kan man småprata med patienten. 

    *Sprutan sticks in med ett sk dart-grepp för att göra minst möjlig skada. Innehåller sprutas sakta in eftersom det kan svida en aning. 

    *Sprutan tas ut och kastas omgående i en gul stickburk. Detta för att säkerställa att en själv och kollegor inte stiker sig på kanylen. 

    *Plåster sätts på armen till patienten på det sätllet man har satt vaccinet. 

    *Patienten blir omedd att sitta och vänta i 20 min och observeras då av en sjuksköterska. Detta för att se om patienten får någon omgående reaktion av vaccinet. 

    *Efter 20 min kan patienten ta på sig kläderna och få lämna lokalen så länge denne inte fått en relation av vaccinet. 

    *Vaccinet registreras i vaccinationsprogrammet och i patientens journal. 

    Detta är hur en vaccinering går till och tro mig, det vet sjukvården utmärkt. Detta är också första gången jag någonsin skriver hur en vaccinering går till. 

    Har du fler frågor du vill jag ska svara på?

    När kommer dina bevis som backar upp det du påstår? 

    Sjukvården kan skillnaden mellan ovaccinerad och vaccinerad är min tes, annars är de inkompetenta.
    Försöker du säga de är inkompetenta?


     


    Din beskrivning hur det går till, märkte du att den inte innehöll en rad om deras kunskap om vem som är vaccinerad och ovaccinerad?
    Och att därmed att de vet, så vet vi också att statistiken är korrekt :lol:


    Det är intressant jag ska bevisa dina påståenden, det är du som ska bevisa sjukvården inte förstår skillnaden mellan ovaccinerad och vaccinerad och pga att sjukvården inte vet så därmed statistiken fel.


     


    Lycka till!!!
    För annars är statistiken korrekt.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    EnAnonumius skrev 2024-05-14 04:15:32 följande:
    Min fråga är varför läser du andras svar så som fan läser bibeln?

    Och när skall du bevisa dina anklagelser du har mot EpicF om att hon inte kan skilja på vaccinerad och ovaccinerad?

    HAHAHA, och faan läser bibeln sades det och gör du ett påstående som jag inte ens en gång har sagt :lol::lol::lol:


     


    Det jag säger är om användaren säger att statistiken är fel, och genom använda hur en person blir vaccinerad och när.
    Det betyder per automatik att hon säger de inte förstår skillnaden mellan ovaccinerad och vaccinerad.


    Jag säger att de minsann förstår skillnaden mellan ovaccinerad och vaccinerad, och därmed är statistiken korrekt.
    Kan du visa att de inte skulle förstå denna skillnaden, för om svaret är nej, så betyder det också statistiken är korrekt.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Reclaimyourself skrev 2024-05-14 04:35:51 följande:
    Whatever, haha! Du och alla andra sprutnarkomaner kan ju fortsätta med giftsprutorna och bara bli svagare och svagare och sjukare och sjukare:) Jag känner många vaccinerade som typ jämt är sjuka numera, och jag känner många ovaccinerade som aldrig är sjuka!

    Visst är det alltid så att antivaxxern alltid har en vän som exempel.
    DU får nog lära dig vad gift är för något också, för här blev det helt pladask.(Det är lugnt, det är era kraftuttryck ni använder när fakta saknas för er.)


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Reclaimyourself skrev 2024-05-14 06:19:31 följande:
    Oj vad arg du blev..! 

    Ser inte ut så, dock var det ett sakligt svar på skräpet du skrev.
    Och det verkar förnärma dig, att det ser ut som den som är arg fast de få orden.


     


    Måste fråga, varför skriver du nonsens för?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EnAnonumius
    klyban skrev 2024-05-14 06:52:35 följande:

    HAHAHA, och faan läser bibeln sades det och gör du ett påstående som jag inte ens en gång har sagt :lol::lol::lol:


     


    Jasså vem är det du skrattar åt.. Åt dig själv? 🙄


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Reclaimyourself skrev 2024-05-14 06:19:31 följande:
    Oj vad arg du blev..! 
    Ja du kan ju inbilla dig det om du känner för det..🙄

    Sanningen är den att du är bara rolig, på ett patetiskt sätt, med dina trams och fördomar om folk som inte är antivaxxare och covid förnekare.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Covid finns ännu..