• Anonym (Blä)

    Jag saknar bröd

    Och pasta. Och potatis. Och pannkakor. Och att vara hungrig. Och att inte må illa.

    Jaja, jag får väl äta en lågkolhydratkokosboll till. 

  • Svar på tråden Jag saknar bröd
  • Anonym (Blä)

    En annan tanke jag tänker slänga ut. 

    Jag mäter blodsockret efter 2 timmar för att det var det sköterskan sa på mitt andra möte,vilket var bra då jag innan inte visste när jag skulle mäta. Men sen har jag börjat fundera då jag har en app som säger att blodsockret börjar gå ner först efter 2 timmar och stabiliseras först efter 4 timmar. Även (diabetes) oven var inne på det. Jag kanske borde mäta senare? Efter 3-4 timmar?

    Jag ska fråga sköterskan om det nästa gång vi träffas, men känns bra att ha tankar på pränt.

  • EpicF
    Anonym (Blä) skrev 2024-05-08 00:28:14 följande:
    Tack till dig också att du skriver. Jag ska försöka svara alla dina inlägg utan att citera de långa. Om jag missar något ber jag om ursäkt och du kan fråga igen. 

    Jag har själv funderat på metformin men det har inte kommit upp än. Min diagnos zhur jag fick den och saker runt om är lite rörigt men de gick direkt på insulin. 

    Grunddosering jag fått order om är 34 enheter långtidsverkande och 4-8 snabbverkande om jag äter en måltid med kolhydrater. Jag hittade aven en tumregel online, jag tror på NHS hemsida, om 10 g kolhydrater=1 enhet snabbverkande, som jag har testat 3 gånger. Det e svårt för mig att säga om det gjorde någon skillnad. 

    Jag mäter med stick i fingret. Jag är nästan kanske lite för noga med att Tvätta händerna före, jag tvättar till och med även om jag kommer direkt från att ha varit på toa och tvättat händerna där. De frågade om jag ville ha sensor men jag avböjde då jag är extremt känslig för saker som sitter fast på kroppen. Jag kan liksom inte slappna av. Att ligga på sjukhus med i och slangar och portar hit och dit är för mig en prövning i sömlöshet och konstant hög stress. Så det blir stick. 
    Låter som att 34 E är Insulatard (om det är den långtidsverkande du har) är alldeles för lite. Och även 4-8 E NovoRapid verkar vara för lite. 

    För mig underlättade det väldigt med sensor och pump, men jag har haft dia typ 1 över 30 år och sensor och pumt i runt 15 år så har vant mig. 
  • EpicF
    Anonym (Blä) skrev 2024-05-08 00:36:47 följande:

    En annan tanke jag tänker slänga ut. 

    Jag mäter blodsockret efter 2 timmar för att det var det sköterskan sa på mitt andra möte,vilket var bra då jag innan inte visste när jag skulle mäta. Men sen har jag börjat fundera då jag har en app som säger att blodsockret börjar gå ner först efter 2 timmar och stabiliseras först efter 4 timmar. Även (diabetes) oven var inne på det. Jag kanske borde mäta senare? Efter 3-4 timmar?

    Jag ska fråga sköterskan om det nästa gång vi träffas, men känns bra att ha tankar på pränt.


    Du kan alltid mäta både efter två timmar och efter 3-4 timmar. 
  • Anonym (Blä)
    EpicF skrev 2024-05-08 11:48:13 följande:
    Låter som att 34 E är Insulatard (om det är den långtidsverkande du har) är alldeles för lite. Och även 4-8 E NovoRapid verkar vara för lite. 

    För mig underlättade det väldigt med sensor och pump, men jag har haft dia typ 1 över 30 år och sensor och pumt i runt 15 år så har vant mig. 
    Jag tror du har rätt. Det verkar som att insulinet tar slut i kroppen runt 10-tiden. Idag är tredje gången jag har mätt strax före 9 och då har det legat på samma eller just under kvällens siffra, och sedan mätt igen lite efter 10 och då legat en bit högre trots att jag inte ätit än.

    Idag har jag varit på morgonen och tagit prover och köpte mig en ostfralla till tröst. Tänkte helt fel nu näär jag tog snabbverkande och räknade frallans vikt istället för kolhydraternas så jag tog nästan dubbelt såå mycket. Vi får väl se hur det går. 
  • Anonym (Blä)
    Anonym (Annat) skrev 2024-05-08 11:53:04 följande:

    Jag kan vara helt fel ute gällande vad du får äta och då får du radera mitt meddelande ts. Om du saknar bröd så finns det ett recept som jag tycker är absolut fullvärdigt att kalla en fralla:

    lindasbakskola.se/2021/03/07/kesofrallor-utan-mjol/


    Tack för tipset! Jag ska testa det receptet! Många recept jag har hittat på bröd utan vanligt mjöl är det ofta olika nötmjöl i istället och jag är allergisk mot nötter, utom jordnötter. Så detta måste testas. 
  • Anonym (Diabetiker)
    Anonym (Blä) skrev 2024-05-08 16:03:03 följande:
    Jag tror du har rätt. Det verkar som att insulinet tar slut i kroppen runt 10-tiden. Idag är tredje gången jag har mätt strax före 9 och då har det legat på samma eller just under kvällens siffra, och sedan mätt igen lite efter 10 och då legat en bit högre trots att jag inte ätit än.

    Idag har jag varit på morgonen och tagit prover och köpte mig en ostfralla till tröst. Tänkte helt fel nu näär jag tog snabbverkande och räknade frallans vikt istället för kolhydraternas så jag tog nästan dubbelt såå mycket. Vi får väl se hur det går. 
    Det kan finnas många skäl tll att man har de mattider man har så inget ont om de tider du har.

    Samtidigt har kroppen sin egen rytm med olika signalsystem och hormoner som den skapar och skickar ut vid olika tider.  Som typ2a med insulinresistens och att kroppen drar igång med blodsockerproduktion sen natt för att vakna så leder det för mig till att jag har högt morgonblodsocker - ofta fast jag haft normalt eller inte högt blodsocker på kvällen. Som jag nämnde tidigare det tog 18 timmar av fasta fö att komma ner under 5.5.  

    Med högt blodsocker sent på kvällen blir det högre på morgonen pga gryningsfenomenet/ insulinresistens och det hänger kvar under dagen och om jag inte fått ned det till kvällen och äter sent så är det igen högt på förnatten och så drar kroppen igång och det blir högre på morgonen igen.  Det har ju hänt att jag tagit en rask promenad på 30-40 minuter vid 11-halv12 för att få ned blodsockernivåerna  och jag försöker att inte äta någonting efter 9 på kvällen, helst inte efter 8 för att inte ligga högt under förnatten.

    Som typ1a ska du inte ligga lika lågt som jag försöker med blodsockernivåernam du vill inte ha en insulinkänning med för låga blosockernivåer.

    diabeteslehti.diabetes.fi/sv/2020/06/09/gryningsfenomenet-blodsockret-stiger-pa-smatimmarna/
  • Anonym (Anna)

    Ät grönsaker med vinägerdressing före pastan/brödet och kombinera kolhydraterna med fett o protein så påverkas ej blodsockret så mycket. Tex ät pastan med fetaost o olivolja

  • Anonym (Diabetiker)
    Anonym (Blä) skrev 2024-05-08 00:36:47 följande:

    En annan tanke jag tänker slänga ut. 

    Jag mäter blodsockret efter 2 timmar för att det var det sköterskan sa på mitt andra möte,vilket var bra då jag innan inte visste när jag skulle mäta. Men sen har jag börjat fundera då jag har en app som säger att blodsockret börjar gå ner först efter 2 timmar och stabiliseras först efter 4 timmar. Även (diabetes) oven var inne på det. Jag kanske borde mäta senare? Efter 3-4 timmar?

    Jag ska fråga sköterskan om det nästa gång vi träffas, men känns bra att ha tankar på pränt.


    Det är bra att veta hur kroppen fungerar, att mäta vid olika tidpunkter för att lära sig är bra.  I början tog det väldigt måga timmar innan blodsockret gick ned till 6,5-7 för mig, 3-4 timmar kanske och ibland inte det heller.

    Jag tror att skälet till att man vill mäta efter 2 timmar är att det tar ca 2 timmar för maten att bearbetas av kroppen med fortsatt blodsockerproduktion. Under den tiden kommer en fungerande kropp att producera insulin i den mängd som behövs för att kroppen ska ta upp blodsockret i cellerna. 

    Med en fungerande insulinproduktion och insulinkänslighet så kommer blodsockret först att stiga medans maten ger blodsockertillskott och sedan att sjunka efter det.   Jag tror att jag som typ2a rekommenderas att ligga på max 7.8 efter 2 timmar.  Med tillräckligt av egen insulinproduktion men med insulinresistens funkar Metformin bra, den minskar blodsockerproduktionen och minskar insulinresistensen, men det avgörande är kost, tider och fysisk aktivitet för att det ska fungera för mig.
  • Anonym (Blä)

    Blodsockret ca 2,5 timme efter den där frallan hade åkt ner till 8.9. Det var ju inte meningen men det säger någonting tror jag. Dock mår jag inte alls bra sedan dess, jag känner mig absolut som när man håller på att bli sjuk och har spenderat mesta tiden under mitt tjocka täcke som jag annars hatar eftersom det är flera gånger för varmt.

    Men jag har ätit prinskorv, sås och gurka utan att ta snabbverkande så det kanske blir bättre. 

  • Anonym (Diabetiker)
    Anonym (Blä) skrev 2024-05-08 19:40:47 följande:

    Blodsockret ca 2,5 timme efter den där frallan hade åkt ner till 8.9. Det var ju inte meningen men det säger någonting tror jag. Dock mår jag inte alls bra sedan dess, jag känner mig absolut som när man håller på att bli sjuk och har spenderat mesta tiden under mitt tjocka täcke som jag annars hatar eftersom det är flera gånger för varmt.

    Men jag har ätit prinskorv, sås och gurka utan att ta snabbverkande så det kanske blir bättre. 


    Det är inte så illa med att landa på 8.9 efter en fralla.

    Havregyn innehåller fibrer . det är lite olika hur väl det fungerar beroende på om de är valsade eller skurna.  Havrekli är kanske det bästa i fråga om havre.

    Trots att havren harr mycket fibrer så är det en ganska snabb kolhydrat som påverkar blodsockret mer än de flesta tror.

    Vad är det för prinskorv, många korvar innehåller stärkelse och utfyllnad med kolhydrater.    Vad innehåller såsen? mjölk, grädde, stärkelse?
  • Anonym (Blä)
    Anonym (Diabetiker) skrev 2024-05-08 22:09:12 följande:
    Det är inte så illa med att landa på 8.9 efter en fralla.

    Havregyn innehåller fibrer . det är lite olika hur väl det fungerar beroende på om de är valsade eller skurna.  Havrekli är kanske det bästa i fråga om havre.

    Trots att havren harr mycket fibrer så är det en ganska snabb kolhydrat som påverkar blodsockret mer än de flesta tror.

    Vad är det för prinskorv, många korvar innehåller stärkelse och utfyllnad med kolhydrater.    Vad innehåller såsen? mjölk, grädde, stärkelse?
    Jag har märkt att havregryn fungerar ganska bra för mig. Mina hemmasnickrade chokladbollar går bra, de kan jag äta 1-2 av utan att få högre blodsocker. De är iofs ganska små och mycket fett då jag dragit ner både socker mängden och havregrynen och bytt mot kokosflingor. Men de är i alla fall mycket bättre än samma mängd vanligt godis. 

    Det var scans deli prinskorv. 5g kolhydrater per 100 g. Det är potatismjöl i. Såsen var jureskogs bearnaisesås, 0.8 g kolhydrater per 100 g. Jag åt 9 korvar och ca 1 msk sås. Plus gurka. 
  • Anonym (Diabetiker)
    Anonym (Blä) skrev 2024-05-08 22:41:20 följande:
    Jag har märkt att havregryn fungerar ganska bra för mig. Mina hemmasnickrade chokladbollar går bra, de kan jag äta 1-2 av utan att få högre blodsocker. De är iofs ganska små och mycket fett då jag dragit ner både socker mängden och havregrynen och bytt mot kokosflingor. Men de är i alla fall mycket bättre än samma mängd vanligt godis. 

    Det var scans deli prinskorv. 5g kolhydrater per 100 g. Det är potatismjöl i. Såsen var jureskogs bearnaisesås, 0.8 g kolhydrater per 100 g. Jag åt 9 korvar och ca 1 msk sås. Plus gurka. 
    Du har stenkoll <3
  • Anonym (Blä)
    Anonym (Diabetiker) skrev 2024-05-08 23:03:49 följande:
    Du har stenkoll <3
    Jag kan googla. Oskyldig
  • Anonym (Diabetiker)

    Äter du några andra grönsaker, som alla sorters gröna bladgrönsaker? Själv är halva min tallrik gröna bladgrönsaker så gott som varje måltid. 

Svar på tråden Jag saknar bröd