• Anonym (Ammie)

    Vem har rätt?

    När jag flyttade in i hyresrätten tog jag över förra boendes tvätt- och diskmaskin. Jag anser att de är mina nu, medan värden hävdar att de tillhör lägenheten efter att förra lämnade dem.

    Någon med koll?

  • Svar på tråden Vem har rätt?
  • EpicF
    Anonym (Va) skrev 2024-04-29 21:27:39 följande:
    Tänk efter... Hyresvärden vet att maskinerna står kvar sedan förra hyresgästen, ts hävdar att de är en gåva. Finns inget bevis för detta. Ändå ska hyresvärden bara tro blint på att ts äger dem...?

    Din hyresvärd ja. Antagligen inte samma som ts.

    Jag skrev ju det? Det spelar ingen roll vad som efterlämnats så tillhör det INTE den som flyttar in efteråt och efter max ett halvår tillfaller de hyresvärden. Enligt lagen, inte enligt mig.
    Jo, om det har efterskänkst i form av gåva eller att man har köpt av förra hyresgästen så tillaller äganderätten till nya hyresgästen som i detta fallet är ts. 

    Men du verkar tycka att även om ts skulle ha betalt för maskinena så tillhör dessa inte henne? 

    Eftersom ts har "hämtat" varorna innom tidsranen så är det hennes. Kan aldrig blir hyresvärdens. 
  • EpicF
    Anonym (Va) skrev 2024-04-29 21:30:12 följande:
    Jag har inte sagt att den ändras på något sätt, det är bara att läsa innantill vad som står i Jordabalken.

    Ts kan inte bevisa att hen fått maskinerna i gåva. Och ja, det är "lagligt" att begå mord så länge det inte kan bevisas på så sätt att man inte kan bli dömd för det. På samma sätt kan ts inte bevisa ägandeskap heller. Lite på samma sätt som när någon dör och det inte finns testamente så kan man inte påstå att man har blivit lovad att ärva dyra ägodelar.
    Nej, det är aldrig lagligt att begå mord även om man aldrig blir dömd. 
  • EpicF
    Anonym (Va) skrev 2024-04-29 21:31:16 följande:
    Nej, det tänker jag inte för det är sant. Om det inte passar dig så tough luck. Ts har skrivit till oss att hen fick dem ja, men det finns inga bevis för detta.
    Finns inga bevis på att ts ljuger heller. 

    Så om du säger att du fick en tröja av din kompis X så är denna inre din eftersom du inte har bevis på att du fick den. Intressant resonemang, men totalt felaktigt. 
  • EpicF
    Anonym (Va) skrev 2024-04-29 21:53:43 följande:
    Det är just så det är iom att de lämnats kvar av f.d. hyresgästen.

    Ja, det har hen, men ts har inte klagat så den står ju där den står...

    Ja, det återstår att se den dagen, men skulle räkna med att hen skulle skicka en räkning till ts eller anmäla för stöld... Bevisbördan får väl avgöras då.
    Varför anser du att ts ska klaga till hyresvärden att maskiner som är hennes står i lägenheten? Rätt logiskt att dessa står där... 

    Hade de tillfallet hyresvärden så hade maskinerna inte stått i ts lägenhet. 

    Så ts ska betala för sina egna saker eller anmälas för stöld av sina egna saker?

    Brukar du ofta få räkningar från folk på saker du fått i gåva av andra? Eller bli anmäld?
  • EpicF
    Anonym (Va) skrev 2024-04-29 21:31:16 följande:
    Nej, det tänker jag inte för det är sant. Om det inte passar dig så tough luck. Ts har skrivit till oss att hen fick dem ja, men det finns inga bevis för detta.

    Kan du svara på detta?
    Anonym (Limo) skrev 2024-04-29 21:39:24 följande:
    Vad gör du med dina gåvor? Behåller du dem?

  • Anonym (X)

    Rent krasst: finns det inte skriftligt att TS lägenhet har extrautrustning med tvättmaskin och diskmaskin så finns de inte och värden kan inte göra nåt.

    Anser värden att fastigheten av nån anledning äger maskinerna måste det bokföras. Företaget har skyldighet att dokumentera inköp och överlåtelse på ett helt annat sätt än vad en privatperson har.

    Om anldningen att värden anser sig äga maskinerna är att f.d hyresgästen lämnade kvar maskinerna så har hen ändå gjort fel genom att låta maskinerna användas av TS under de månaderna, man får inte slänga eller vara ovarsam med andras egendom, och värden ansvarar för att de inte blir förstörda.

  • Anonym (X)

    Hade värden trott maskinerna var kvarlämnade skulle han alltså flyttat dem från lägenheten och förvarat dem säkert i 6 mån, sen hade de tillfallit huset.

  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Va) skrev 2024-04-30 07:14:47 följande:
    Fast det ligger ju inte alls i värdens intresse att ta reda på, tvärtom. Sedan är det långt från säkert att förra hyresgästen mailat hyresvärden! Det ligger snarare i ts intresse att ta reda på förra hg, få svart på vitt att maskinerna var en gåva och sen trycka upp det i ansiktet på hv, för det är där konflikten finns och den lär finnas kvar så länge de har olika uppfattning om läget. Själv är jag sån att jag hellre reder ut det än att ha det hängande över en, att vara osams med sin hv är väl sällan bra liksom...
    Beror väl på hur pass mån värden är om sin renome och att ha nöjda hyresgäster hur mycket energi han vill lägga på att reda ut frågetecknen så det kan vi bara gissa. Ts kanske redan har rett ut frågan med värden eller bara ledsnat då hon inte skrivit något på flera dagar.
  • Anonym (Snickarn)

    Pratade just med min dotter som bott i lägenhet där dm inte ingick men förra gästen installerat. Där stod det i både kontraktet och besiktningsprotokollet typ att det var en affär mellan gästerna men den som tog bort dm skulle återställa inredningen till ursprungligt skick. Så är ju viktigt att få med sånt vid kontraktsskrivning för att klargöra ansvar och ägande. Tycker det är märkligt att inte ts fått det noterat när det brukar vara så petigt vid minsta fläck.

  • Anonym (M)
    Anonym (Va) skrev 2024-04-30 07:11:41 följande:
    Naturligtvis, och om ts tar med sig maskinen så är det väl där hen hamnar.
    Fast nu gällde diskussionen vad som är rätt enligt lag och var saker hamnar är inte nödvändigtvis facit på vad som var rätt enligt lag. Det är som sagt är skillnad på vad som är lagligt och vad som går att bevisa.
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-04-30 10:56:03 följande:
    Fast nu gällde diskussionen vad som är rätt enligt lag och var saker hamnar är inte nödvändigtvis facit på vad som var rätt enligt lag. Det är som sagt är skillnad på vad som är lagligt och vad som går att bevisa.
    Kan du svara på inlägg 215?
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-04-30 15:23:35 följande:
    Kan du svara på inlägg 215?
    Jag behåller mina gåvor oftast. Ibland har jag gett dem vidare eller sålt dem.
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-04-30 15:39:32 följande:
    Jag behåller mina gåvor oftast. Ibland har jag gett dem vidare eller sålt dem.
    Men du anser fortfarande att ts inte ska få behålla det hon fått gåva?

    Alltså det är enbart DU som ska få behålla gåvor men ingen annan. 
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-04-30 15:54:15 följande:
    Men du anser fortfarande att ts inte ska få behålla det hon fått gåva?

    Alltså det är enbart DU som ska få behålla gåvor men ingen annan. 
    Nej det har jag inte alls skrivit att jag anser
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-04-30 15:59:20 följande:
    Nej det har jag inte alls skrivit att jag anser
    Nähä. Men du anser att ta inte ska få behålla sin gåva. 
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-04-30 16:27:37 följande:
    Nähä. Men du anser att ta inte ska få behålla sin gåva. 
    Vet inte var du fått det ifrån att jag anser det
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-04-30 16:39:48 följande:
    Vet inte var du fått det ifrån att jag anser det
    Tja, kan vara för att du skrivit ex antal inlägg om att ts inte för behålla sin gåva.
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-04-30 16:39:48 följande:
    Vet inte var du fått det ifrån att jag anser det
    Sorry, ser nu att jag nog blandar ihop dig med anonym (Va). 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Vem har rätt?